GameCom past AMD Athlon-processor toe in spelsysteem

Datum nieuwsfeit: 03-03-2000

GAMECOM PAST AMD ATHLON-PROCESSOR TOE IN
SPELSYSTEEM VOOR INTERNET

Arlington, Texas en Sunnyvale, Californie (Verenigde Staten), 28 februari 2000 - GameCom Inc. en AMD Inc. hebben bekend gemaakt dat AMD processors zal leveren voor NetCom's 'Net GameLink', een interactief centraal computerspelsysteem voor Internet/intranet-verbindingen.

GameCom ontwierp en fabriceert het systeem, dat het deelnemers in de gehele wereld mogelijk maakt tegen elkaar te spelen. Een spel wordt gespeeld op een geavanceerde console (arcadespelachtige kiosk), waarop het spel met de modernste video- en audio-effecten wordt weergegeven. Voor de Net GameLink-kiosks en -technologie is patent aangevraagd. AMD zal GameCom zijn krachtige AMD Athlon-processor leveren voor toekomstige Net GameLink-systemen. GameCom is van plan het Net GameLink-systeem met AMD Athlon-processor binnen 30 dagen op de markt te brengen.
AMD is al vanaf het ontwerp van het eerste prototype nauw bij de Net GameLink betrokken geweest.
AMD ziet de Net GameLink als een uitstekende gelegenheid de kwaliteiten van zijn AMD Athlon-processors ook in deze omgeving te onderstrepen. Voor de veeleisende PC-gebruiker heeft deze processor zich al bewezen. AMD heeft interactieve Internet-spelen al van begin af aan gesteund. De belangrijkste uitgevers van amusementssoftware bieden honderden titels aan die AMD's 3DNow!-technologie ondersteunen. Deze technologie, verwerkt in alle AMD-processoren, verbetert de multimedia-eigenschappen van computers sterk.

De AMD Athlon-processor
De AMD Athlon-processor is een x86-compatibele processor van de zevende-generatie, met een 'superpipelined, 9-voudige superscalar' micro-architectuur, geoptimaliseerd voor hoge klokfrequenties. De processor is het eerste volledige 'pipelined superscalar floating point'-IC voor x86-platforms, met krachtige cache-technologie (bestaande uit 128kB L1- cache aan boord en een programmeerbaar krachtig backside L2 cache-interface). Daarnaast is de processor uitgerust met een verbeterde 3DNow!-technologie, die 24 instructies toevoegt ter versnelling van rekenkundige bewerkingen met gehele getallen, ten behoeve van een soepeler verlopende dataverplaatsing bij Internet-streaming en voor verbeterde DSP-communicatie. De systeembus van de AMD Athlon heeft een snelheid van 200MHz en is gebaseerd op het Alpha EV6 busprotocol dat verschaalbare multiprocessing ondersteunt.
Alle nieuwe AMD Athlon-processors worden thans vervaardigd volgens het 0,18 micron aluminium procede in de Fab25-vestiging te Austin, Texas.

Net GameLink
Net GameLink is een spelkiosksysteem met netwerkvoorzieningen. De behuizing meet 7,6 x 7,6 x 16,5 cm. In de Net GameLink zorgt een Redhat 6.1 Linux-besturingssysteem voor firewall en routing, alsook voor de nieuwste software. De hardware en connectiviteit (voor interactief spelen op een of meerdere locaties via Internet of een intranet) worden eveneens door het Linux-systeem bestuurd. Iedere Net GameLink-locatie biedt intranettoegang en geeft de gebruiker de keus uit ongeveer tien interactieve spelen. Bij aansluiting op Internet is het aantal spelmogelijkheden onbeperkt. Net GameLink werd voor het eerst aan het publiek getoond op 16 juli 1999 in New York.

AMD
Advanced Micro Devices (AMD) is leverancier op de wereldmarkt van IC's, die toegepast worden in PC's, netwerk- en communicatie-apparatuur. AMD vervaardigt processoren, flash-geheugens en andere geavanceerde halfgeleiders. AMD-processoren, zoals de AMD-K6-2, de AMD-K6-III en de AMD Athlon, worden toegepast door negen van de tien belangrijkste OEM-computerfabrikanten in Noord Amerika. In meer dan de helft van alle notebook-computers, verkocht door de detailhandel aan consumenten en kleine ondernemingen, worden AMD mobile processors gebruikt. De onderneming is gesticht in 1969 en heeft haar hoofdkantoor in Sunnyvale, Californie (VS). De omzet van AMD bedroeg in 1999 $2,9 miljard.

GameCom
GameCom heeft Net GameLink ontworpen en vervaardigt de systemen. Net GameLink, een interactieve spellenconsole, is bedoeld voor meerdere spelers verbonden met een netwerkverbinding of Internet. De onderneming, gevestigd in de Amerikaanse staat Texas, is opgericht in januari 1996 en heeft eind 1999 verhandelbare aandelen uitgegeven.

AMD op Internet
Meer informatie over AMD is te vinden op de website: www.amd.com/news/news.html

Voor de redactie:
PBA Benelux, Anne Breimer of Jaap de Wit, tel: (+31) 70 - 358 93 78 of email: anne@berg-kleijn.nl

Voor zover dit bericht impliciet of expliciet toekomstverwachtingen uitspreekt, zijn deze onder normaal voorbehoud van onverwachte ontwikkelingen of onvoorziene gebeurtenissen.