IBM introduceert WebSphere Transcoding Publisher

Datum nieuwsfeit: 03-03-2000
Nieuwe IBM-software maakt webcontent geschikt voor diverse Internet-apparaten

Amsterdam, 3 maart 2000 - IBM introduceert WebSphere Transcoding Publisher, nieuwe software die webcontent - waaronder tekst en beeldmateriaal - op dynamische wijze omzet in een formaat dat ingelezen kan worden door verschillende Internet-apparaten.

Met IBM WebSphere Transcoding Publisher zijn webgegevens en -applicaties nu ook toegankelijk voor apparaten zoals 'slimme' telefoons, browsers in auto's en PDA's (Personal Digital Assistants). Transcoding Publisher stemt de content af op het ontvangende apparaat waardoor het niet nodig is applicaties opnieuw te programmeren.

De software is gebaseerd op open standaards en beschikbaar voor de besturingssystemen AIX, Linux, Solaris, Microsoft Windows NT en Microsoft Windows 2000.

Gartner Group verwacht dat het aantal gebruikers van mobiele telefoons tussen 2003 en 2005 wereldwijd boven de 1 miljard zal uitkomen. Bovendien zal 70 procent van de nieuwe mobiele telefoons en 80 procent van de nieuwe PDA's in 2004 toegang tot het Internet bieden.

WebSphere Transcoding Publisher is ontwikkeld op basis van een uitbreidbare Java-architectuur. Het product zet gegevens en applicaties die in de standaard webtalen (HTML en XML) zijn geschreven om in andere formaten zoals Wireless Markup Language (WML). Daarnaast kan WebSphere Transcoding Publisher beeldmateriaal omzetten in hyperlinks of in een formaat dat ingelezen kan worden met een 'handheld'-apparaat.

IBM is bij een beperkt aantal klanten begonnen met de toepassing van deze transcoding-technologie, onder meer in een interactieve service van Nokia. Deze service stelt reizigers in staat op elk gewenst moment hun vlucht te wijzigen en vrijwel overal ter wereld de meest recente vluchtinformatie op te vragen met een mobiele telefoon van Nokia.

Dankzij WebSphere Transcoding Publisher komt de functionaliteit van andere IBM-software, waaronder WebSphere Application Server, MQSeries Everywhere en Host Publisher, ook binnen het bereik van 'handheld'-apparaten.

WebSphere Transcoding Publisher is vanaf 31 maart 2000 wereldwijd beschikbaar in tien talen. Meer informatie over WebSphere Transcoding Publisher is te vinden op: www.ibm.com/software/websphere/transcoding.

Over IBM Software
IBM is 's werelds grootste IT-onderneming met 80 jaar ervaring op het gebied van bedrijfsinnovatie. Met een productaanbod bestaande uit applicaties, middleware en besturingssystemen voor de meest uiteenlopende computerplatforms, reikt IBM Software haar klanten alle middelen aan om in dit nieuwe tijdperk van elektronisch zakendoen mee voorop te lopen.

Internet-gebruikers kunnen ook voor nadere informatie over IBM en haar producten, diensten en technologie terecht op het World Wide Web. Het adres van IBM's home page is www.ibm.com. Meer informatie over IBM Software is te vinden op www.ibm.com/software. Meer informatie over IBM e-business is te vinden op www.ibm.com/e-business.

Namens IBM:
BRODEUR Schoep & Van der Toorn