Ministerraad: Wetsvoorstel toezicht europese subsidies

Persbericht Ministerraad
3 maart 2000

WETSVOORSTEL TOEZICHT EUROPESE SUBSIDIES

Het kabinet heeft ingestemd met het Wetsvoorstel toezicht Europese subsidies. Deze wet moet voorzien in ministeriële bevoegdheden ten opzichte van decentrale bestuursorganen (zoals provincies, gemeenten en zelfstandige bestuursorganen) die EU-subsidies ontvangen. De Staat is namelijk (financieel) aansprakelijk indien zich bij de besteding van die subsidies in Nederland onregelmatigheden voordoen. Niet alleen op rijksniveau (bij de ministeries), maar ook wanneer er sprake is van het niet correct toepassen van EU-recht door decentrale overheden.

Het wetsvoorstel wordt nu eerst ter advisering voorge-legd aan het Interprovinciaal Overleg, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, de Unie van Waterschappen, de Sociaal-Economische Raad en de Algemene Rekenkamer. Vervolgens zal het kabinet het wetsvoorstel voorleggen aan de Raad van State en daarna aan de Tweede Kamer.

RVD, 03.03.2000

03 mrt 00 15:47