Stichting DOEN schenkt 1,5 miljoen aan Mozambique

Datum nieuwsfeit: 03-03-2000

NATIONALE POSTCODE LOTERIJ

STICHTING DOEN SCHENKT 1,5 MILJOEN GULDEN AAN MOZAMBIQUE

Stichting DOEN schenkt 1,5 miljoen gulden Postcodeloterijgeld voor noodhulp Mozambique

Stichting DOEN, één van de goede doelen van de Nationale Postcode Loterij, maakt 1,5 miljoen gulden vrij voor extra noodhulp aan Mozambique. Hiervan zal Stichting DOEN 750.000 gulden rechtstreeks ter beschikking stellen aan de Mozambikaanse regering. De overige 750.000 gulden gaat naar de Samenwerkende Hulporganisaties (SHO), die vorige week met de nationale inzamelingsactie 'giro 800800 voor Mozambique' zijn gestart.

Noodhulp
Al enkele weken wordt Mozambique geteisterd door een overvloed aan regen waardoor grote delen van het land overstroomd zijn. Naar schatting wachten in de afgelegen gebieden nog 100.000 mensen op direkte hulp. De regering van Mozambique heeft de internationale gemeenschap opgeroepen geld te schenken aan de Mozambikaanse overheid, zodat het land zelf de eerste noodhulp kan bieden aan haar bevolking.
Stichting DOEN geeft met een bedrag van 750.000 gulden graag gehoor aan deze oproep, temeer omdat de regering van Mozambique de laatste jaren een grote sociale betrokkenheid heeft getoond ten opzichte van de bevolking. De overige 750.000 gulden zal via de Samenwerkende Hulporganisaties worden verspreid in de zwaarst getroffen gebieden in Mozambique.

Stichting DOEN
Stichting DOEN, de stichting voor Duurzame Ontwikkeling en Natuurbescherming, financiert sinds 1991 met geld van de Nationale Postcode Loterij duurzame initiatieven op het gebied van mens en milieu. Zo gaf Stichting DOEN in 1999 nog een subsidie van 200.000 gulden voor het opzetten van een microfinancieringsinstituut in Mozambique.

Noot voor redacties