Unilever lanceert E-Commerce inkoopsysteem met Ariba

Datum nieuwsfeit: 03-03-2000
Unilever

contact the press office press releases Unilever lanceert E-Commerce inkoopsysteem met Ariba 03 maart 2000

Unilever en Ariba hebben vandaag bekendgemaakt dat Unilever het Ariba B2B eCommerce programma zal gaan gebruiken om wereldwijd voordeliger te gaan inkopen en het inkoopproces op efficiënte wijze te organiseren via het Internet.

Unilever zal het Ariba systeem in eerste instantie gebruiken voor de aankoop van niet-voorraad artikelen en voor indirecte uitgaven. Het is de verwachting dat besparingen zullen komen uit de gezamenlijke inkoop vanuit het hele bedrijf, en uit efficiëntie-verbetering door toepassing van e-commerce. Unilever verwacht het Ariba systeem te gebruiken om haar wereldwijde inkopen bij duizenden leveranciers beter te organiseren.

Volgens Rudy Markham, Unilevers Directeur Strategie en Technologie, maakt de overeenkomst met Ariba deel uit van de strategie De weg naar groei. Het Ariba systeem is een essentieel instrument in het opbouwen van onze wereldwijde inkoop-netwerken en het verhogen van de efficiëntie en effectiviteit in onze productieketen, zei hij. Dit is onderdeel van het grootschalige inkoopinitiatief dat door Unilever in september werd aangekondigd.

Wij zijn verheugd dat Unilever ons heeft gekozen als hun strategische partner voor business-to-business transacties en als onderdeel van hun strategie De weg naar groei, zei Larry Mueller, President en Chief Operating Officer van Ariba. De leidende positie van Ariba in alle stadia van business-to-business e-commerce, in combinatie met de bedoeling van de top van Unilever het e-commerce systeem van Ariba binnen diverse onderdelen van het bedrijf te gebruiken, zal een aanzienlijk concurrentievoordeel voor Unilever opleveren.

Om een logistieke keten van wereldklasse te krijgen, dienen we te beschikken over een uiterst efficiënt en effectief systeem voor de inkoop van materialen, aldus Charles B. Strauss, President van Unilever Huishoudelijke en Persoonlijke Verzorging in Noord-Amerika. Het systeem dat Ariba levert, is zeer gebruikersvriendelijk en kan gemakkelijk worden aangepast aan veranderende marktomstandigheden.

Volgens Strauss, kunnen alle Unilever-medewerkers die zijn betrokken bij inkopen, van kantoorbenodigdheden tot pompen en motoren, een selectie maken uit een lijst van vooraf goedgekeurde leveranciers die kwantumkorting geven. Ze zullen ontdekken dat dit op het web gebaseerde systeem het inkoopproces vereenvoudigt, tijdig duidelijke inkoopinformatie genereert en documentatie overbodig maakt.

Door dit samenwerkingsverband met Ariba creëren we een systeem dat Unilever in staat stelt het inkoopvolume te bundelen en daarmee voor onszelf en onze leveranciers schaalvergroting te realiseren. Bovendien stelt het systeem ons in staat kosten te besparen die geen waarde toevoegen, de kwaliteit van goederen te garanderen en genereert het automatisch de gegevens om deze te beheersen. Hierdoor hebben we een volledig geïntegreerd systeem, aldus Strauss.

Het Ariba systeem zal worden ingevoerd in de twee Business Groups van Unilever die hun hoofdkantoor hebben in Noord-Amerika; Voedingsmiddelen Noord-Amerika en Huishoudelijke en Persoonlijke Verzorging Noord-Amerika. De verwachting is dat de eerste fase in juni zal worden geïnstalleerd in een select aantal Unilever-vestigingen die een afspiegeling vormt van verschillende disciplines: hoofdkantoren, onderzoek en ontwikkeling en productie. De wereldwijde invoering zal in 2001 beginnen.
Het Ariba B2B eCommerce systeem, inclusief het Ariba ORMS B2B inkoopsysteem en het Ariba Network voor handelsactiviteiten, helpt bedrijven schaalvoordelen te realiseren, de efficiëntie van handelsactiviteiten te bevorderen, resulterend in lagere kosten en concurrentievoordeel. Het Ariba systeem voorziet bedrijven van een business-to-business e-commerce infrastructuur die bedrijfsaankopen afkomstig van iedere afzonderlijke werkplek elektronisch verzamelt en via het Ariba Network doorstuurt naar geselecteerde leveranciers en business-to-business markten waar kwantumkorting wordt verkregen.

Via het op het intranet gebaseerde Ariba ORMS B2B inkoopsysteem heeft men naadloos toegang tot Aribas commerciële Netwerkdiensten, waarmee zowel kosten als tijd kunnen worden bespaard. Dankzij Aribas netwerk is er nu één centraal punt waar bedrijfsleveranciers samenkomen voor efficiënte handelsmechanismen, zoals veiling bij afslag, elektronische betaalwijzen en gestroomlijnde transactiediensten.

Persdienst Unilever Rotterdam

Email: press-(office.rotterdam@unilever.com)