Hoek Loos maakt EUR 29,7 miljoen nettowinst in 1999

* Resultatenontwikkeling conform verwachting
* Omzetgroei vooral in de Verenigde Staten
* Mogelijk bod Linde AG op alle bij derden uitstaande aandelen

Gassenbedrijf Hoek Loos - nv W.A. Hoek's Machine- en Zuurstoffabriek - heeft over 1999 een nettowinst behaald van EUR 29,7 miljoen (1998: EUR 21,9 miljoen, waarin begrepen een buitengewone last van EUR 6,5 miljoen). In een sterk concurrerende markt is een nagenoeg onveranderd bedrijfsresultaat behaald van EUR 44,9 miljoen (1998: EUR 44,3 miljoen).

De nettowinst per aandeel komt uit op EUR 4,06 (1998: EUR 3,00). Voorgesteld wordt een onveranderd dividend uit te keren van EUR 1,57 per aandeel, ter keuze van de aandeelhouder in contanten dan wel in aandelen. De verhouding van de waarde van het stockdividend en het contante dividend wordt op 16 mei 2000 vastgesteld.

Vooruitzichten
Onvoorziene ontwikkelingen voorbehouden, wordt voor het jaar 2000 een 5 - 10% hogere omzet verwacht en een nettowinst die op het niveau van 1999 zal uitkomen.

Gelet op de voortgaande consolidatie in de industriële gassenmarkt, waaronder de overname van AGA door Linde, overweegt meerderheidsaandeelhouder Linde AG (65%) een bod uit te brengen op alle bij derden uitstaande aandelen van Hoek Loos. Hiertoe zullen tussen Linde en Hoek Loos gesprekken gaan plaatsvinden.

Ontwikkeling 1999
De netto-omzet nam toe met 7,4% tot EUR 370,1 miljoen. Het aandeel van de wisselkoersen in de omzetstijging bedroeg 2,7%. In de Verenigde Staten steeg de omzet in dollars met 7,1%, terwijl de omzet in de Benelux met 2,4% toenam. Het omzetaandeel in de Verenigde Staten steeg van 49% naar 51%.

Naar bedrijfssectoren is de ontwikkeling als volgt: Tonnage & On-site Productie: aandeel in de totale omzet 21% De markt voor grootschalige productie en distributie van gassen groeit door autonome groei bij bestaande klanten, nieuwe activiteiten bij bestaande of nieuwe klanten en outsourcing. In de Benelux en in de Verenigde Staten heeft Hoek Loos in 1999 gebouwd aan een aantal kapitaalintensieve projecten die in 2000 in bedrijf zullen komen. Al deze projecten worden gedekt door langlopende contracten. Cilinder- en Vloeibare Gassen: aandeel in de totale omzet 69% Hoek Loos levert gas in cilinders en vloeibaar gas in tanks en aanverwante diensten en producten aan circa 60.000 klanten. Beheersing van logistieke kosten is een belangrijke voorwaarde voor de winstgevendheid van deze activiteit. Het in 1999 in Nederland ingezette revitaliserings- en herstructureringsproces is naast verbetering van de logistiek, gericht op versterking van de marktoriëntatie en verhoging van de efficiency. Medical: aandeel in de totale omzet 10% In Nederland is Hoek Loos een toonaangevende leverancier van medische en technische gassen en installaties voor ziekenhuizen, zorginstellingen en thuiszorg. In 1999 is geïnvesteerd in de kwaliteit van de dienstverlening. De thuiszorgmarkt groeit door versnelde overgang van patiënten van intramurale naar extramurale zorg en toenemende vergrijzing. Naast de levering van gassen wordt aanvullende dienstverlening steeds belangrijker.
In de Verenigde Staten is in de thuiszorg een eerste stap gezet door de overname van LifeGas.

Investeringen
In 1999 is EUR 67,5 miljoen (1998: EUR 47,1 miljoen) geïnvesteerd, vooral in on-site projecten in de Verenigde Staten, in uitbreiding van de productiecapaciteit in IJmuiden en in de Botlek en in de opzet van de medische vestiging in Eindhoven.

Jaarverslag en Vergadering van Aandeelhouders
Het jaarverslag verschijnt op 10 april 2000. De Algemene Vergadering van Aandeelhouders wordt gehouden op 26 april 2000 in Schiedam, aanvang 14.30 uur.

Profiel Hoek Loos
Hoek Loos richt zich in de Benelux en de Verenigde Staten op de productie van technische en medische gassen en op de marketing en distributie van die gassen en de daaraan gerelateerde apparatuur, systemen en diensten. De producten van Hoek Loos kennen een veelheid aan toepassingen in bijna alle sectoren van de samenleving.

Kerncijfers 1999

x EUR 1,0 miljoen

Netto omzet 370,1 344,7

Bedrijfsresultaat 44,9 44,3