Onduidelijkheid over gentechgrondstoffen in voeding

Datum nieuwsfeit: 03-03-2000
Consumentenbond

Onduidelijkheid over aanwezigheid gentechgrondstoffen in voeding

Hoeveel van de in Nederland gebruikte soja en maïs is genetisch gemodificeerd? Een duidelijk antwoord op deze vraag mag je verwachten van de levensmiddelenproducenten en van importeurs en verwerkers van maïs en soja zetmeel. De Consumentenbond heeft deze vraag dan ook aan elf bedrijven voorgelegd, met een bedroevend resultaat. Slechts drie van hen hebben duidelijke, concrete antwoorden gegeven. Zes bedrijven hebben in het geheel niet gereageerd. Twee andere bedrijven kwamen met een algemene verklaring. Deze uitkomst ondersteunt het pleidooi van de Consumentenbond voor meer transparantie door het bedrijfsleven en voor een certificeringssysteem van grondstoffen. Dit pleidooi is onderdeel van de voedingscampagne 'Genvoedsel? Aan u de keuze!'.

De Consumentenbond pleit in zijn campagne voor daadwerkelijke keuzevrijheid voor consumenten op het gebied van genvoedsel. Dit betekent: heldere etiketten, goede informatie, voldoende alternatieven voor genvoedsel en transparantie van overheid en bedrijfsleven. Om dat laatste te toetsen heeft de Bond getracht het gebruik van gentech-grondstoffen en -ingrediënten in Nederland te inventariseren. Hiertoe zijn elf organisaties aangeschreven; zes importeurs/verwerkers van maïs en sojazetmeel (Cargill, Archer Daniels Midland Europoort BV, Protein Technologies International, Koninklijke Vereniging Het Comité van Graanhandelaren, Central Soya en de Vereniging voor Nederlandse Glucosefabrieken) en vijf bedrijven uit de levens-middelenindustrie (Unilever, Numico, Nestlé, Danisco Ingredients Holland BV en Mars). De enige die een overzicht kon geven van het eigen gebruik van gentech-soja en in hoeverre die verstrekt wordt aan voedingsmiddelen-fabrikanten was Central Soya (Denemarken). Zij schat dat van de soja die in Nederland verwerkt wordt 70 tot 80% genetisch gemodificeerd is! Nestlé en Numico proberen 'gentech-vrij' te zijn. Ze geven allebei duidelijk aan welke eisen ze stellen aan 'gentech-vrij' (certificering en een niet-gentech-clausule) en voeren zelf DNA-analyses uit ter controle. Unilever en Mars stelden in hun algemene antwoord ook 'gentech-vrij' te (willen) zijn, maar gaven absoluut geen garanties. Met deze inventarisatie is alles behalve een compleet beeld te geven van wat er nu aan grondstoffen op de Nederlandse markt wordt verwerkt. Ook blijken bedrijven makkelijk te roepen dat zij 'gentech-vrij' zijn, zonder hiervoor garanties te geven. De Consumentenbond ziet zich met dit bedroevende resultaat gesterkt in zijn eis voor meer transparantie bij bedrijven. Het is onduidelijk waarom volledige antwoorden zijn uitgebleven. Willen bedrijven niet met antwoorden komen, of zijn ze hiertoe niet in staat? Beide opties zijn onacceptabel. Daarom pleit de Bond voor een certificering van het gebruik van (gentech)grondstoffen in de voedselketen. Hiermee kan de herkomst en kwaliteit van de ingrediënten altijd worden getraceerd. En dit geldt niet alleen voor genetische modificatie: mocht er een voedselcrisis uitbreken (zoals de dioxinecrisis van vorig jaar), dan is met behulp van zo'n certificeringssysteem de besmetting eerder te achterhalen en kunnen de