BBC World in maart: Designs of the Times Season

februari 2000

BBC World in maart:
Designs of the Times Season

BBC World - de internationale 24-uur nieuws- en informatietelevisiezender - biedt naast on-going nieuwsprogramma's ook diverse uitzendingen die in het teken staan van het 'Designs of the Times Season'. Zo zien we onder meer verschillende ontwerpers aan de slag in Making It voor Reebok, Habitat, A Bug's Life and Wistles.

Making It
Vanaf vrijdag 3 maart om 21.30 uur.
De vijfdelige reeks Making It volgt ontwerptalenten in de periode dat zij aan hun eerste grote opdracht werken. Deze ontwerpers zijn plotsklaps van hun studententijd in een commerciële wereld terechtgekomen. BBC World laat zien hoe zij daarmee omgaan, en hoe zij handelen met de grote concurrentie binnen de ontwerperswereld. Ook laat de zender zien in hoeverre de ontwerpers hun originaliteit kunnen vasthouden en hoe zij hun idealen binnen de commercie kunnen navolgen.

In de eerste aflevering 'Reebok' gaan twee jonge ontwerpers voor drie maanden aan de slag voor Reebok om raceschoenen te ontwerpen voor Indiaas topracer Davey Hamilton en voetballaarzen voor de spelers van New England Revolution. Een derde talent werkt aan de voorjaars- en zomermodecollectie van modegigant Whistles in de gelijkluidende tweede aflevering van Making It. In deel drie 'Empire' zien we een jonge grafische ontwerpster die promotiemateriaal voor 'A Bug's Life' ontwerpt. In 'Habitat' - aflevering vier - werken twee ontwerpsters hun plannen uit voor Habitat. Tot slot gaan in het vijfde deel twee ontwerpers aan het werk in de telefoonbusiness.

Bare
Zondag 12 maart om 21.10 uur.
Voor de rasechte minimalist heeft een huis niet meer nodig dan vier muren en een dak. In het dagelijks bestaan echter ziet het interieur er een stuk drukker uit. Wat gebeurt er als kunst en realiteit van het dagelijkse leven met elkaar in botsing komen? Bare ontmoet verschillende mensen die walgen van goedkope troep en kolhalzen van een overvolle krantenbak. Ook toont BBC World het Mekka voor opnames van modereportages en videoclips.

The Works: Trouble in Paradise
Woensdag 15 maart om 21.30 uur.
De grote impact van Carl Larssons schilderijen op het interieurontwerp van deze eeuw wordt nader onderzocht in Trouble in Paradise. Hij leefde samen met zijn vrouw idyllisch in een buitenhuis in het Zweedse Sundborn. Hun lichte, luchtige interieurstijl werd wereldberoemd door de uitbreiding van meubelgigant IKEA.

Agas and their Owners
Zondag 19 maart om 21.10 uur.
Het excentrieke AGA-fornuis wordt, samen met zijn fans, uitgebreid belicht door BBC World. Dit culturele fenomeen, dat in 1920 werd ontworpen door de Zweedse Nobelprijswinnaar Gustav Dalen, is inmiddels meer dan een kostbaar middelpunt van de Engelse en Amerikaanse landhuiskeukens.

Branded: Nike - Why Do It?
Zondag 26 maart om 21.10 uur.
Alles over het wereldwijde merk Nike vertelt Phil Knight, de geniale ondernemer achter Nike.

Andere highlights in maart:

The Four Horsemen of the Apocalypse
Vanaf vrijdag 3 maart om 17.30 uur.
In de vierdelige reeks 'The Four Horsemen of the Apocalypse' belicht de bekende correspondent John Simpson (ook op BBC World met Simpson's World) de vier kwade machten die de afgelopen eeuw de wereld teisterden; milieurampen, oorlog, georganiseerde misdaad en ziekte.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
PRessure International B.V. BBC World, Liz Warner Tel: 0499 39 81 63 Tel: 0044 208 433 2146
Fax: 0499 39 19 18 Fax: 0044 208 743 9256
E-mail: (pressure@iaehv.nl) E-mail: (liz.warner@bbc.co.uk)

www.bbcworld.com