Pech voor Frans Verbaas in Rallysprintkampioenschap

Datum nieuwsfeit: 05-03-2000

Almere, 5 maart 2000

Frans Verbaas door pech teruggevallen.

De kop is er af. Rondom Big Brother City Almere vond afgelopen weekend de opening van het nationaal Rallysprintkampioenschap plaats. Oud Beyerlander Frans Verbaas stond aan de start om de basis te leggen voor zijn derde titel op rij. Het zou iets anders lopen. Pech sloeg het Ediport team terug in het klassement: olie-alarm op proef één, de elektronica speelde op en last but not least reed het team ook nog eens lek op de laatste proef. Het publiek bleef er niet om weg. Onder een pril voorjaarzonnetje kwam men massaal opdraven om het nieuwe seizoen in te luiden.

Van een tweevoudig kampioen wordt natuurlijk veel verwacht en als het aan Frans en zijn Navigator Cees Hagman zou liggen was er geen vuiltje aan de lucht bij aanvang van de rallysprintpremière van de nieuwe eeuw. De Opel Astra Kitcar was in de winterperiode volledig gestript, gereviseerd en zorgvuldig weer naar laatste specificatie opgebouwd binnen de muren van Frans zijn eigen bedrijf Verbaas Preparations in Oud Beyerland. Met het perfectionisme dat Frans naast het rallybloed in zijn aderen heeft stromen, zou het niet mis kunnen gaan. Frans: "tijdens de Twentesprint eind vorig jaar was er een probleem met het motormanagement en dit dacht ik echt te hebben opgelost. Alles wat ik kon vervangen is vervangen, maar toch begon de motor weer te sputteren en we kwamen zelfs op een proef tot 5 keer stil te staan. Door de motor af te zetten en opnieuw te starten was dit probleem voor even verholpen, maar het kostte veel tijd en bovendien raak je de concentratie ook kwijt." Op de vierde proef (het industrieterrein van Almere Stad) draaide de Astra even goed en prompt werd een snelste tijd algemeen genoteerd. Een proef later verloren ze weer bijna een minuut door voornoemde elektronicaprobleem. Helaas. Uiteindelijk pakt de equipe nog wel een vijfde stek in de eindrangschikking en de winst in de Formule twee (tweeliter, tweewielaangedreven) maar tevreden waren Cees en Frans daarmee logischerwijs allerminst. Cees: "volgende keer tijdens de rallysprint van Oss hopen we alle problemen de baas te zijn en orde op zaken te stellen.

Stand kampioenschap

1.Wilco Wolters (75 pnt)

2. Patrick van Empel (74 pnt)

3. Richard de Vries (72 pnt)