MerweRTV nu in de hele regio te zien en te horen

Datum nieuwsfeit: 06-03-2000

MerweRTV nu in de hele regio te zien en te horen

SLIEDRECHT / REGIO - De streekomroep MerweRadio is vanaf deze maand te zien en te horen in een groot deel van de Alblasserwaard. Kabelabonnees in de gemeenten Sliedrecht, Hardinxveld-Giessendam, Graafstroom en Liesveld kunnen vanaf heden zowel via de radio (MerweRadio) als via televisie (MerweTV) kennis nemen van de lokale programma s. Ook in de ether zendt de omroep haar radioprogramma s uit. Daarmee komt het bereik van de streekomroep op bijna 100.000 mensen.

In Sliedrecht zendt de omroep al langer een RTV-programma uit. Wel liep ondanks de inspanning van de omroep de aansluiting in de andere gemeenten ernstige vertraging op door technische omstandigheden. Op de kabelradio is de zender in de zender te ontvangen op FM 105.9 mhz en kijken naar het tekst-tv-kanaal MerweTV verschilt per gemeente. Daarmee is een belangrijke doelstelling van de streekomroep behaald, namelijk het uitbreiden van haar zendgebied en het bedienen van dit gebied. De realisatie van deze doelstelling valt samen met het tweede lustrum. In juni dit jaar bestaat MerweRadio tien jaar.

Behoefte

Met name de komst van het tekst-tv-kanaal MerweTV is voor veel kijkers een aangename kennismaking met de omroep. In de gemeenten Graafstroom en Liesveld vervangt MerweTV de kabelkrant van de B.D.U. en in de gemeente Hardinxveld-Giessendam heeft men tijdelijk de beschikking over twee kabelkranten. MerweTV zal daar voorlopig uitzenden op kanaal 39, maar zal waarschijnlijk in mei dit jaar van kanaal wisselen met de B.D.U., die nu op het officiële tekst-tv-kanaal van Eneco uitzenden (kanaal 59). Achter MerweTV staat het geluid van MerweRadio, 'Radio voor de Alblasserwaard'. In de ether te ontvangen op FM 105.4 mhz.

MerweTV, dat in mei 1998 officieel geopend werd door de toenmalige staatssecretaris drs. A. Nuis van Cultuur en Wetenschappen, blijkt nu al in een zeer grote behoefte te voorzien. Door elke dag nieuwe teksten op haar pagina s te plaatsen voorziet MerweTV haar kijkers van het laatste lokale en regionale nieuws, vaak voorzien van illustrerende foto s. Daarnaast is er veel aandacht voor de activiteiten in de regio in de streekagenda, staan wekelijks de sport- programma s en uitslagen op de televisie en is er aandacht voor onder meer cultuur, verenigingen, nieuws van de dierenbescherming en de Hit 50.

Tegemoetkoming

De jubilerende omroep is zeer verheugd dat de realisatie eindelijk een feit is. Daardoor is het nog beter mogelijk de inwoners in het verzorgingsgebied te bedienen met regioinformatie. Met name het technische aspect van de realisatie nam veel werk in beslag, maar ook de financiële middelen leek even een probleem te vormen. De inkomsten van de stichting bestaan uit reclame inkomsten en giften, maar deze totale inkomsten voorzien nog maar net in de verplichte vaste lasten zoals huur, gas en licht en telefoonkosten. De omroep was dan ook zeer verheugd met het feit dat de Stichting CAI Hardinxveld-Giessendam financieel steun toezegde met de realisatie van de aansluitingen in deze gemeente. De Stichting CAI Hardinxveld-Giessendam beheerde in het verleden de kabelaansluitingen in deze gemeente totdat deze werden overgenomen door kabelexploitant Eneco. De resterende gelden van de stichting wil het bestuur terug laten vloeien in de gemeenschap. Zo deed de Stichting CAIHardinxveld-Giessendam al eerder schenkingen aan de streekomroep, die er tenslotte is voor alle burgers. MerweRTV hoopt met de realisatie van de aansluitingen nog meer inwoners te bedienen met haar radio en televisie product en hoopt met de uitbreiding van haar zendgebied ook meer medewerkers en reclamemakers te kunnen verwerven.

Noot voor redacties