CDA: Jaarthema multiculturele samenleving

Datum nieuwsfeit: 06-03-2000

Den Haag, 2 maart 2000

Jaarthema multiculturele samenleving

Op maandag 6 maart aanstaande vindt in perscentrum Nieuwspoort (zaal Wandelganger I) om 14.00 uur een persconferentie plaats over de start van het Centrum voor Politiek, Religie en Zingeving. Marnix van Rij, partijvoorzitter en tevens initiatiefnemer van het Centrum zal een toelichting geven op doel en opzet van het Centrum, en het jaarthema 2000 van het Centrum: de multiculturele samenleving. In het kader van het jaarthema is een discussiestuk Nieuwe buren, nieuwe verantwoordelijkheden geschreven dat tijdens de persconferentie zal worden gepresenteerd. De persconferentie begint om 14.00 uur.

Vorig jaar bepleitte Marnix van Rij de oprichting van een Centrum voor Politiek, Religie en Zingeving. Het Centrum brengt religieus en levensbeschouwelijk geinspireerde mensen bijeen om grote maatschappelijke vraagstukken van de toekomst vanuit een (gelovig of levensbeschouwelijk) engagement te bespreken, en daarvoor voorstellen te ontwikkelen. In 2000 staat de toekomst van de multiculturele samenleving centraal.

In de huidige discussie over de multiculturele samenleving wordt vaak de religieuze dimensie over het hoofd gezien. Voor veel allochtonen speelt religie een belangrijke rol. Het Centrum wil juist vanuit dit gegeven een eigen bijdrage leveren aan de multiculturele samenleving.

Dinsdag 7 maart a.s. gaat in De Nieuwe Stad (Luthuliplein 11) in Amsterdam-Zuidoost het Centrum officieel van start met een eerste discussiebijeenkomst over de toekomst van de multiculturele samenleving. Deze discussiebijeenkomst begint om 19.30 uur en duurt tot 21.30 uur.

Het discussiestuk Nieuwe buren, nieuwe verantwoordelijkheden is vanaf maandag 6 maart 11.00 uur af te halen op het CDA-partijbureau, dr. Kuyperstraat 5 te Den Haag.

Op het stuk rust een embargo tot maandag 6 maart 14.00 uur.

Voor meer informatie: CDA-Partijvoorlichting, telefoon 070-3424842; 06-53225950.