Week van vrijwilligers: jongeren bij Vlaamse Rode Kruis

Datum nieuwsfeit: 06-03-2000
Rode Kruis Vlaanderen

Persbericht

Jonge vrijwilligers in actie bij het Rode Kruis 'Week van het vrijwilligerswerk' met als thema jongeren 6 - 12 maart

Jongeren zetten zich ook vandaag de dag vrijwillig in voor anderen. Bij Rode Kruis-Vlaanderen zijn zelfs 25 % van de 16.000 vrijwilligers jonger dan 25 jaar. Jonge vrijwilligers zijn er op heel uiteenlopende terreinen actief: in sociale werking, jongerenwerking, eerstehulponderricht... maar ook voor heel veeleisende taken als dringende hulpverlening.

Els Podevyn uit Gent is 28 maar wel al 5 jaar rodekruisvrijwilliger. Els: "Als er een ramp plaatsvindt, sta ik in voor de coördinatie van de psychosociale hulpverlening aan slachtoffers en hun familie. Dat hoeven niet altijd grootschalige rampen te zijn. Zo heb ik bijvoorbeeld familieleden begeleid bij een verkeersongeval en toen Vlaamse jongeren waren omgekomen bij een raftingtocht in Ecuador." Liesbeth Hoeben is met haar 26 lentes leesmoeder in het ziekenhuis van Lommel. Liesbeth: "In september vorig jaar las ik in de krant dat er een infonamiddag werd georganiseerd over leesmoeders. Het leek mij wel een interessant project en nu ga ik elke vrijdagvoormiddag naar het ziekenhuis om voor te lezen aan zieke patientjes."

Het Rode Kruis zorgt dat zijn vrijwilligers ondersteuning krijgen bij de uitvoering van hun taken. Van zijn kant verwacht het Rode Kruis dat de vrijwilligers hun taak naar behoren en met verantwoordelijkheidszin vervullen. Maar de rodekruisvrijwilligers bepalen zelf de grenzen van hun engagement. "Dat hoort ook zo," zegt Els. "Het is belangrijk dat je met tevreden vrijwilligers kan werken en dat er steeds voldoende mensen zijn voor in het geval je je eens niet kan vrijmaken." Anthony Grymonprez is 22, verantwoordelijke Jeugd in Oostende en geeft eerstehulpcursussen aan jongeren. Anthony: "Ik studeer voor onderwijzer en in de examenperiode ligt alles dan ook even stil. In de schoolvakanties heb ik dan weer veel tijd en gelukkig komt die periode ook voor de jongeren goed uit."

Vrijwilligerswerk is niet vrijblijvend. Zeker als het gaat om hulpverlening worden vanzelfsprekend hoge kwaliteitseisen gesteld. Ook de rodekruisvrijwilligers zelf willen hun werk goed doen en volgen de nodige opleidingen en bijscholingen. Kris Spruyt is 26 en provinciaal verantwoordelijke Public Relations voor Antwerpen: "Ik werk als proces-operator in een bedrijf en doe dus iets heel anders als vrijwilliger. Ik heb dan ook voor mijn functie bij het Rode Kruis een cursus Public Relations gevolgd."

Els: "Ik ben maatschappelijk assistent en daardoor al vertrouwd met de materie. Toch heb ik bij het Rode Kruis een opleiding gevolgd. Een individuele crisis vraagt een andere benadering dan rampomstandigheden waar een grotere groep mensen bij betrokken is." Wat beweegt jongeren om zich vrijwillig in te zetten bij het Rode Kruis? "Elk weekend doe ik een hulppost gewoon omdat ik graag help en graag met mensen bezig ben. Daarom studeer ik nu ook verpleegkunde," vertelt Sofie Van de Gaer, 19 jaar en actief bij de Hulpdienst van Aarschot. "Noem het bij mij maar de microbe waardoor ik gebeten ben," zegt Anthony. Els : "Ik help graag mensen op een zinvolle manier. Je weet natuurlijk dat je geen mirakels kan verrichten maar wel dat je aanwezigheid heel wat kan betekenen. Ook de band die je krijgt met je collega's geeft een goed gevoel."

Brussel, 3 maart 2000

Voor meer informatie:
Leen Tullen, tel. kantoor: (02)645.45.01, gsm: (075)64.00.23, fax: (02)646.04.41, e-mail: perszaken@redcross-fl.be Rode Kruis-Vlaanderen-Perszaken, Vleurgatsesteenweg 98, 1050 Brussel.