Geldautomaat meer ingezet als strategisch verkoopkanaal

Datum nieuwsfeit: 06-03-2000
D. Goos
Van Sluis Consultants

Tjeerd Rienstra Patricia Oerlemans
Director NCR Self Service Solutions Benelux Van Sluis Consultants (020) 651 23 45 (020) 664 06 40
(tjeerd.rienstra@ncr.com) (oerleman@vansluis.nl)

De geldautomaat steeds meer ingezet als strategisch verkoopkanaal NCR voor 13e achtereenvolgende jaar Europees marktleider als leverancier van geldautomaten

AMSTERDAM, 6 maart 2000 - NCR Corporation, wereldwijd de grootste leverancier van geldautomaten, leverde in 1999 in totaal 19.970 geldautomaten aan klanten in Europa, een toename van 18% in vergelijking met 1998. Daarmee heeft het bedrijf zijn positie als belangrijkste leverancier van ATMs in Europa aanzienlijk versterkt.

In 1998 nam de verkoop van geldautomaten met volledige functionaliteit en reguliere geldautomaten toe met respectievelijk 13% en 21%. Volgens een van de gezaghebbende rapporten op dit gebied, het Nilson Report, heeft NCR hierdoor 38% van de Europese markt in handen. Met een wereldwijde afzet 1999 van 44.024 geldautomaten handhaaft NCR haar positie als belangrijkste leverancier van geldautomaten ter wereld.

In Europa concentreerde de groei zich met name in Nederland, maar ook in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, en Spanje nam de afzet sterk toe. Tony Grandidge, vice-president van de Financial Solutions Group van NCR EMEA: "We hebben niet alleen in deze landen blijk gegeven van een enorme commerciële groei, maar ook in Oost-Europa, waar we veel nieuwe klanten verworven hebben in opkomende markten, zoals Tsjechië. Dit resultaat is een blijk van het vertrouwen dat de Europese financiële instellingen hebben in de producten en oplossingen die NCR biedt."

Dit jaar worden financiële instellingen in Europa geconfronteerd met de introductie van de Euro en een sterkere concurrentie van detailhandel en e-commerce. "Geldautomaten zijn een hoeksteen van NCR's strategie voor het leveren van Relationship Technology*-oplossingen, waarmee Europese financiële instellingen zich kunnen voorbereiden op nieuwe, mondiale ontwikkelingen," legt Grandidge uit. "De vervanging van oudere geldautomaten zorgt ervoor dat zij hun klanten steeds complexere diensten en meer bedieningsgemak kunnen bieden. De groei van NCR is te verklaren doordat wij met onze automaten gericht inspelen op deze ontwikkeling. Ook de opbrengsten uit dienstverlening groeien sterk en we krijgen in toenemende mate te maken met de vraag naar het uitbesteden van zelfbedieningsfaciliteiten. In het jaar 2000, en daarna, zal NCR het marktleiderschap verder uitbouwen."

NCR
NCR is, wereldwijd, erkend marktleider in het aanbieden van Relationship Technology*-oplossingen voor detailhandel, financiële dienstverlening, communicatiebranche, reisorganisaties en transportsector. NCR's Relationship Technology-oplossingen omvatten Teradata* warehouses, geldautomaten en winkelautomatisering. Deze oplossingen bouwen voort op de jarenlang opgebouwde kennis en ervaring in de branche en expertise op het gebied van advisering. NCR's deskundigheid op het gebied van software voegt werkelijk waarde toe; NCR beheerst de meest vooraanstaande hardware- en databasetechnologie ter wereld, biedt haar klanten wereldwijd support services en biedt een volledig pakket verbruiksartikelen en mediaproducten. Meer informatie over NCR is te vinden op Internet: www.ncr.nl .

NCR en Teradata zijn (geregistreerde) handelsmerken van NCR Corporation in de Verenigde Staten en andere landen. Alle andere merk- en productnamen die in dit persbericht worden genoemd, zijn (geregistreerde) handelsmerken van de betreffende eigenaren.