Oproep inzendingen A.J. van Eck Prijs 2000 voor architectuur

Datum nieuwsfeit: 06-03-2000
Bond van Nederlandse Architecten

Oproep inzendingen voor de A.J. van Eck Prijs 2000 Zuivere integratie van constructie in architectuur

In 2000 wordt de A.J. van Eck Prijs voor de achtste maal uitgereikt. De toekenning van de prijs is gebonden aan twee criteria. De architect aan wie de prijs wordt toegekend dient van Nederlandse nationaliteit te zijn, niet ouder dan 45 jaar en te zijn ingeschreven in het wettelijk Architectenregister. Het bouwwerk dient in de periode 1995-1999 in Nederland te zijn gerealiseerd en naar het oordeel van de jury in zijn architectuur boven andere bouwwerken uit die periode uit te steken door de zuivere integratie van de constructie in het geheel. Architecten die een bouwwerk hebben gemaakt dat aan deze eisen voldoet en eenieder die een architect kent die aanmerking komt voor de prijs, wordt verzocht dit vóór 19 mei 2000 te melden bij het secretariaat van de jury.

De prijs wordt eens per vijf jaar uitgereikt en bestaat uit een penning en een bedrag van ¦ 10.000. De jury bestaat uit Jan Pesman (voorzitter), Mick Eekhout, Piet Vollaard, Jeanne Dekkers en Liesbeth van der Pol. In het najaar wordt de prijswinnaar bekend gemaakt. In de maand november vindt de uitreiking plaats.

Respectabel
De Van Eck Prijs kent een respectabele lijst van laureaten. In 1965 kreeg J. van Stigt de Van Eck prijs voor de personeelskantine TU Twente. W.G. Quist was in 1970 de winnaar voor de waterzuiveringsinstallatie Rotterdam. J.L.C. Choisy, ir R. Ouendag en W.A.M. Nieuwhof ontvingen in 1975 de prijs voor het gebouw voor werktuigbouwkunde TU Eindhoven. In 1980 was de beurt aan prof. ir H. Hertzberger voor het Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht. A. Bodon, F.W.J. van Dillen en ir H.J. Heijdenrijk kregen in hetzelfde jaar de penning. Voor het grenskantoor Hazeldonk en een aantal woningontwerpen is de prijs in 1985 toegekend aan ir J. Benthem en ir W.M. Crouwel. Koen van Velsen en ir Jan Pesman waren achtereenvolgens in 1990 en 1995 de winnaars voor respectievelijk de bibliotheek van Zeewolde en twee-onder-een-kapwoningen in Delft.
De A.J. van Eck stichting is in 1963 ter nagedachtenis aan architect A.J. van Eck door zijn echtgenote opgericht. In de praktijk van Van Eck (1898-1961) nam het ontwerpen van betonconstructies een grote plaats in, naast zijn architectonisch werk. Hij was in ruime kring bekend en werd gewaardeerd als collega, vakman en kunstminnaar. Het bestuur van de stichting wordt gevormd door prof J. van Stigt, voorzitter, ir D. van Mourik, secretaris en ir W.M. Crouwel, penningmeester. Het secretariaat is ondergebracht bij de BNA. Jet de Wit is secretaris van het bestuur en van de jury.
Inzendingen voor de A.J. van Eck Prijs kunnen tot 19 mei 2000 worden ingediend bij: De jury van de A.J. van Eck Prijs, p/a mw J. de Wit, Koninklijke Maatschappij tot Bevordering der Bouwkunst Bond van Nederlandse Architecten BNA, Keizersgracht 321, 1016 EE Amsterdam. De aanmelding dient vergezeld te gaan van fotomateriaal en op A4 gevouwen tekeningen, aangevuld met een korte toelichting van maximaal één A4.

Twee-onder-een-kapwoningen in Delft van architect Jan Pesman, winnaar van de A.J. van Eck Prijs in 1995
Foto: Cepezed B.V.