FNV Bondgenoten tevreden met zwaar bevochten Ambulance-CAO

Datum nieuwsfeit: 07-03-2000

FNV BONDGENOTEN

FNV Bondgenoten: tevreden met zwaar bevochten Ambulance-CAO

Gisterenavond hebben de vakbonden en de werkgevers in het particulier ambulancevervoer overeenstemming bereikt over een principeakkoord voor een nieuwe, tweejarige CAO. 'We hebben er lang op moeten wachten en gisteren nog hard voor moeten knokken, maar nu hebben we ook wat', vat Elise Merlijn (Bestuurder FNV Bondgenoten) het proces bondig samen. In de CAO zijn een aantal vernieuwende maatregelen overeengekomen. Elise Merlijn: 'En die komen voor een heel groot deel overeen met de voorstellen die wij als FNV Bondgenoten hebben gedaan.'

Financieel
Het personeel krijgt een loonsverhoging van 6,25%, per 1 april 2000 3,25% en een jaar later 3,00%.

Ouderenbeleid
De VUT-leeftijd wordt per 1 januari 2002 verlaagd van 61 naar 59 jaar. Daarmee wordt een eerste stap gezet op weg naar harmonisering van de VUT-leeftijden in gemeentelijk en particulier ambulancevervoer. Voor het gemeentelijk personeel ligt de VUT-leeftijd op 55 jaar. Daarnaast wordt het voor werknemers van 57 jaar en ouder vanaf 1 januari 2002 mogelijk om voor een 32-urige werkweek te kiezen met behoud van salaris. Daarvoor moeten dan wel ADV-dagen, vakantiedagen en feestdagen worden ingeleverd. De werkgever neemt daarbij maximaal 8 dagen voor zijn rekening.

Arbeidstijden
De huidige regelingen blijven van kracht waar deze gunstiger zijn dan de arbeidstijdenwet. Er zal geen inkomensachteruitgang plaatsvinden als gevolg van de invoering van de arbeidstijdenwet. Aanwezigheidsdiensten kunnen voortaan alleen nog op vrijwillige basis plaatsvinden en zijn toegestaan tussen 23.00 en 8.00 uur.

Andere maatregelen
Per 1 april 2000 komt een bedrag van fl 50.000 beschikbaar voor kinderopvang. Op 1 april 2001 komt een zelfde bedrag beschikbaar dat op zal lopen tot fl 100.000 structureel. Ook zijn er afspraken gemaakt over de invoering van 10 dagen zorgverlof.
Werknemers en werkgevers doen een pakketvergelijking ten aanzien van de arbeidsvoorwaarden van de CAO Ziekenhuiswezen, gemeentelijke ambulances en de CAO Ambuzorg. Er komt verder ook een gezamenlijke studie naar de arbeidsvoorwaarden van alle aanbieders in de gezondheidszorg.

Meer informatie:
Elise Merlijn, Bestuurder FNV Bondgenoten, telefoon 06-20409656 Michel van der Maas, voorlichter, telefoon 030-2738478 of 06-22528666

07 mrt 00 10:16