Verslag actieberaad compensatie crisisdiensten

Datum nieuwsfeit: 07-03-2000

Compensatie crisisdiensten - oproep lokale actiecomités

LAD-bericht van 7 maart 2000

C I R C U L A I R E

Aan alle leden van de LAD
werkzaam in crisisdiensten (CAO-GGZ)

Geachte collega's,

In onze vorige circulaire over de compensatie van de crisisdiensten, riepen we u op voor gezamenlijk Actieberaad. Tot ons genoegen was de opkomst en blijft de actiebereidheid van de betrokken GGZ-medewerkers groot. Meer dan 150 psychiaters, psychologen en sociaal-psychiatrisch verpleegkundigen kwamen de 29ste naar Utrecht. Hierbij de hoofdpunten.

Eisenpakket
De gezamenlijke werknemersorganisaties hebben met de achterban het eisenpakket besproken waarmee zij het overleg met de werkgevers op 15 maart hervatten. Daarnaast is overlegd hoe GGZ-medewerkers extra druk op de werkgevers uitoefenen om deze eisen kracht bij te zetten. Met instemming van onze achterban stellen wij de volgende eisen:

1. Vaste financiële toelage voor het draaien van crisisdiensten.
2. Verhoging vergoeding van uren die daadwerkelijk in crisisdienst gewerkt zijn.

3. Keuzemogelijkheid tussen compensatie in tijd óf compensatie in geld.

Ludieke acties
Om onze eisen goed onder de aandacht te brengen, is besloten de komende tijd ludieke acties te voeren. Zo worden bedrijfsartsen door de GGZ-professionals uitvoerig geïnformeerd over de zware werkbelasting en werkdruk door de crisisdiensten. Daarin ziet de LAD nadrukkelijk een intercollegiale taak voor u weggelegd! Ook is de oproep u minder flexibel op te stellen door regels, procedures en protocollen nauwgezet te volgen. Nadrukkelijk is afgesproken dat deze vorm het werkproces niet mag verstoren, vooral waar het gaat om de directe zorgverlening. En tevens kunt u uw ongenoegen over het standpunt van de werkgevers door middel van 'de gele kaart' kenbaar maken.

Oproep!
De uitkomst van het overleg met GGZ Nederland zal uitwijzen of andere acties noodzakelijk zijn. In verband daarmee is alvast 29 maart 2000 als Landelijke Actiedag geprikt. Ter voorbereiding op eventuele acties roept de LAD u met klem op zich aan te melden voor het actiecomité in uw instelling. Afgesproken is dat elke werknemersorganisatie zich hierin laat vertegenwoordigen door één lid (de LAD is, evenals het NIP, aangesloten bij de FHZ). Indien u uw collega's in het actiecomité wilt vertegenwoordigen, kunt u contact opnemen met de actiegroep binnen uw instelling. Zij kunnen u voorzien van een inschrijfformulier waarmee u zich als comitélid kunt aanmelden. U kunt het ook downloaden van de LAD-site (www.artsennet.nl/lad), of we zetten 't desgewenst op de fax.

Meer informatie?
Indien u hierover eerst meer informatie wilt, kunt u contact opnemen met de LAD/FHZ-vertegen woordigers, mw. mr. E.M.H. Dissel of mw. mr. C.J. Hartog, telefoon (030) 282 33 68. Uiteraard houden we u op de hoogte van de ontwikkelingen.

Met collegiale hoogachting,

dr. Gerard M.H. Tanke,