Adobe introduceert Adobe LiveMotion

Datum nieuwsfeit: 07-03-2000
Adobe introduceert Adobe LiveMotion
Nieuw product voor webgraphics en -animaties met ongeëvenaarde flexibiliteit

Amsterdam, 6 maart 2000 - Adobe Systems Incorporated (Nasdaq: ADBE), marktleider op het gebied van digital publishing voor web-, print- en dynamische media, introduceerde vandaag Adobe® LiveMotion(tm). LiveMotion is de volgende uitbreiding van Adobe's geïntegreerde reeks professionele producten voor webproductie en biedt webontwikkelaars een flexibel hulpmiddel voor het vervaardigen van pakkende en interactieve graphics en animaties voor gebruik op het web.

Met LiveMotion kunnen webontwikkelaars alle soorten content vervaardigen van afzonderlijke, dynamische webgraphics tot complete pagina's die beeld, geluid en interactiviteit tot één geheel verenigen in een object- en vector-georiënteerde authoring-omgeving. Bovendien kan vanuit LiveMotion naar tal van grafische formaten worden geëxporteerd, waaronder GIF, JPEG, PNG, Photoshop en het populaire Flash-formaat (.swf). LiveMotion exporteert tevens naar de SVG-taal (Scalable Vector Graphics), W3C's open grafische standaard gebaseerd op XML. Door deze hoge mate van flexibiliteit in uitvoeropties kunnen webontwerpers hun werk met maximale efficiëntie en productiviteit uitvoeren zonder enige beperking in hun artistieke vrijheid.

"Adobe LiveMotion is een enorme stap vooruit op het gebied van software voor webanimatie", aldus John Nack, Licensed Diva voor AGENCY.COM, een toonaangevend internationaal opererend bedrijf dat professionele Internetdiensten aanbiedt. "Vanuit Flash moesten we elementen één voor één naar binnen halen en de layout telkens opnieuw opbouwen. Met LiveMotion daarentegen, kunnen we gehele composities zonder omzetting importeren vanuit Adobe Illustrator en Adobe Photoshop, met volledig behoud van de diverse lagen. Het idee dat wij hebben over het maken van animaties, wordt met dit nieuwe product wel heel dicht benaderd."
LiveMotion is nauw geïntegreerd met Adobe's volledige oplossing voor webauthoring - Adobe GoLive(tm), Adobe Photoshop(tm) en Adobe Illustrator(tm) - om het vervaardigen van pakkende en aantrekkelijke webproducties te vereenvoudigen. LiveMotion is voorzien van de vertrouwde gebruikersinterface van Adobe, met menu's en opties die een tweede natuur zijn geworden voor webontwerpers, die al gebruikmaken van Adobe-producten zoals Photoshop en Illustrator. Daardoor wordt de leertijd teruggebracht en kunnen ontwerpers en ontwikkelaars direct vanaf het begin efficiënter en productiever aan het werk.

"Met alle e-commerce-activiteiten vandaag de dag op het Internet is er een hevige strijd gaande om op te vallen. Ontwerpers vinden het gebruik van animaties, interactiviteit, hoogwaardig geluid en beeld, en andere technologische snufjes noodzakelijk om hun websites boven het maaiveld uit te laten steken", aldus Hank Skorny, senior director van de Internet Products Group van Adobe. "LiveMotion biedt webprofessionals een gestroomlijnde productieflow voor het vervaardigen en leveren van visueel aantrekkelijke content waardoor meer klanten kunnen worden bereikt en vastgehouden."

Adobe LiveMotion is meer dan alleen maar een compositietool voor het maken van animaties op basis van geïmporteerde content. Het product heeft een krachtige eigen toolset waarmee ontwerpers de meest verbluffende effecten kunnen creëren zonder gebruik van een externe applicatie te hoeven maken. Dit in tegenstelling tot andere producten, waarvoor extra applicaties nodig zijn om ontwerpelementen te kunnen produceren. LiveMotion is uitgerust met vector-georiënteerde teken- en vormtools die op Photoshop en Illustrator zijn gebaseerd. Ontwerpers kunnen bijvoorbeeld gebruikmaken van de LiveMotion Pen-tool om toegang te krijgen tot het pad (of de Bézier-kromme) van een object, waarna de afzonderlijke ankerpunten op dat pad kunnen worden bewerkt of gewijzigd. Bovendien kan elke mogelijke combinatie van effecten als een stijl worden opgeslagen, die vervolgens op andere objecten kan worden toegepast. Dat maakt het gemakkelijk volledige consistentie in de gehele LiveMotion-compositie te behouden, terwijl de productiviteit toeneemt.

Vergaande integratie en flexibiliteit
LiveMotion maakt gebruik van de graphics engine van Adobe ter ondersteuning van de twee native bestandsformaten voor Photoshop en Illustrator. Geïmporteerde content kan worden verrijkt en van animaties worden voorzien met behulp van een breed scala van krachtige ontwerpfuncties. Ontwerpers kunnen native Photoshop- en Illustrator-bestanden rechtstreeks in LiveMotion plaatsen of van open lagen voorziene Photoshop- en Illustrator-bestanden als opeenvolgende beelden, als samengestelde objecten of als een reeks onafhankelijke objecten opnemen. Ontwerpers hoeven de flexibiliteit van lagen niet meer te ontberen, zoals dat wel het geval is bij Flash (.swf)-authoring-omgevingen, waarbij bestanden die uit een aantal lagen bestaan, tot één laag moeten worden teruggebracht en vervolgens geconverteerd in een samengestelde bestandsindeling voordat er verder mee kan worden gewerkt.

Uitgaande van de After Effects® Timeline is de LiveMotion Timeline object-georiënteerd en niet laag-georiënteerd. Van nagenoeg elk afzonderlijk kenmerk - positie, mate van doorzichtigheid, vorm, rotatie, schaal, kleur, speciale effecten, tekst, enzovoort - van elk object kan op een constructieve manier een animatievorm worden gemaakt. Ontwerpers kunnen een animatiekenmerk of statisch kenmerk gemakkelijk op elk gewenst moment bewerken. Ze hoeven dus niet helemaal opnieuw te beginnen, mochten ze van gedachten veranderen. Deze krachtige bewerkingsmethode zorgt ervoor dat ontwerpers op elk moment met hun composities kunnen interacteren en de animatiekenmerken direct in de Timeline kunnen bewerken in plaats van verstrikt te raken in een wirwar van dialoogvensters.

Over Adobe
Adobe Systems is opgericht in 1982 en is een vooraanstaand leverancier van software voor grafisch ontwerp, de uitgeverij en afbeeldingen voor het WWW en voor de drukkerij en de op één na grootste producent van software voor de PC ter wereld met een jaarlijkse omzet die de 1 miljard dollar nadert. De onderneming produceert met prijzen onderscheiden software-applicaties voor het WWW en voor grafische ontwerpers, professionele uitgevers, organisaties die intensief gebruik maken van documentenintensieve organisaties, zakelijke gebruikers en consumenten. Adobe's producten bieden klanten de mogelijkheden visueel rijk uitgevoerde beelden en documenten te creëren, te publiceren en af te leveren verspreid over alle soorten printers en elektronische media. Meer informatie en de volledige versies van deze persberichten zijn beschikbaar via Adobe's websites www.adobe.nl en www.adobe.be.

Voor publicatie kunt u de volgende gegevens opnemen: Adobe Systems Benelux
Tel: +31 (0)20 65 11 200

Het Adobe-logo, Adobe, Acrobat en PostScript 3 zijn handelsmerken van Adobe Systems Incorporated. Microsoft, Windows en Windows NT zijn gedeponeerde handelsmerken dan wel handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en andere landen. Sun en Solaris zijn handelsmerken van Sun Microsystems. Macintosh is een handelsmerk van Apple Computer, Inc., gedeponeerd in de Verenigde Staten en andere landen. Alle andere handelsmerken zijn eigendom van hun respectieve eigenaars.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Evelien van Waveren
Account Executive