Nederlandse vissers helpen bij schoner maken Noordzee

Datum nieuwsfeit: 07-03-2000
Vindplaats 2

DIRECTIE NOORDZEE

MIN VenW: PERSBERICHT

NEDERLANDSE VISSERS HELPEN BIJ SCHONER MAKEN NOORDZEE

Op 6 maart 2000 is de directie Noordzee van Rijkswaterstaat samen met de visserijbranche een proefproject 'passief vuilvissen Noordzee' gestart.
De doelstelling van het project is om een schoner marien milieu te bevorderen door zwerfvuil uit de Noordzee dat tijdens het werk op de schepen aan boord komt, aan land te brengen. Daar wordt het zwerfvuil vervolgens op een verantwoorde wijze verwerkt. Op basis van ervaringen wordt verwacht dat de hoeveelheid opgevist zwerfvuil dat tijdens dit project aan boord komt, zo.n één of meerdere kubieke meters per week zal zijn. Dit is overigens afhankelijk van het visserijgebied.

Het proefproject heeft een looptijd van een jaar. Aan het project doen 10 vissersschepen uit Texel en Den Helder mee, te weten de TX4, TX33, TX34, TX37, TX48, de HD3, HD4, HD7, HD22 en HD36. Deze schepen en hun bemanningen doen dat geheel belangeloos en krijgen voor hun bijdrage geen financiële compensatie. Idealisme en een positieve, eigentijdse mening over een goede bedrijfsvoering is hun motivatie om mee te doen. Daarnaast bestaat natuurlijk de hoop dat er binnen en buiten de branche over dit onderwerp wordt nagedacht, zodat in de toekomst alle gebruikers van de Noordzee hun steentje bijdragen om onze zeeën (en daarmee ook de stranden) een schoner aanzien te geven. De deelnemers willen daarbij graag als een goed voorbeeld dienen. Overigens is een bijkomend voordeel dat door het opvissen van zwerfvuil in de toekomst mogelijk minder schade aan netten ontstaat.

Het project beperkt zich wat het aanlanden en inleveren van het zwerfvuil betreft tot Den Helder. Voor deze plaats is met name gekozen omdat hier al een goed werkende infrastructuur aanwezig is voor de inzameling van bedrijfsgebonden scheepsafval. De Directie Noordzee heeft met de plaatselijke havenontvangstinstallatie een contract afgesloten dat er in voorziet dat de deelnemers wekelijks bij binnenkomst in Den Helder, naast hun eventuele andere bedrijfsafval, ook het opgeviste zwerfvuil kunnen afgeven en weer van nieuwe zakken (big bags) worden voorzien. De kosten voor inzameling en verwerking komen voor rekening van Directie Noordzee.

De deelnemende visserschepen moeten overigens aan een paar voorwaarden voldoen. Zo dienen zij allemaal een abonnement voor de afgifte van hun normale scheepsafval te hebben bij de Stichting Financiering Afvalstoffen Visserij (SFAV) en het gehele jaar mee te doen. Ook mogen de zakken alleen gebruikt worden voor het vuil uit zee dat tijdens de visserij aan boord gekregen wordt en niet voor ander bedrijfsafval dat aan boord ontstaat. De inzamelaar zal een beperkte registratie bijhouden van de afgifte frequentie en de hoeveelheden ingeleverd afval per schip. Deze gegevens zijn noodzakelijk voor de evaluatie van het project. De evaluatie zal duidelijk moeten maken of het zinvol is het project in tijd en plaats uit te breiden, waarbij budgettaire overwegingen ook een rol spelen.

Informatie:
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat Directie Noordzee, Wendy de Heij, tel. 070 - 33 66 743
Nederlandse Federatie Visserijverenigingen, Ben Daalder, tel. 0222 - 31 42 91 of 0653 - 69 70 35

07 mrt 00 15:57