Utrecht Centrum Project belangrijk voor toekomst Utrecht

Datum nieuwsfeit: 07-03-2000

Utrecht, 7 maart 2000

UCP VAN GROOT BELANG VOOR TOEKOMST UTRECHT

De Kamer van Koophandel Utrecht betreurt de vertraging die is ontstaan ten aanzien van de plannen voor het Utrecht Centrum Project (UCP). Het UCP is van groot belang voor onder andere de economie van stad en regio en moet om die reden alsnog doorgang vinden. Dat de samenwerkingsovereenkomst tussen de vier betrokken partijen (gemeente Utrecht, NS Vastgoed, Jaarbeurs en Winkel Beleggingen Nederland - WBN) is ontbonden, mag er in ieder geval niet toe leiden dat het plan van tafel verdwijnt.

De Utrechtse Kamer van Koophandel doet een dringend beroep op alle betrokken partijen om alsnog een poging te ondernemen het UCP-schip op korte termijn vlot te trekken. Positief is dat de gemeente Utrecht en NS Vastgoed een nieuwe overeenkomst willen sluiten en een plan van aanpak gaan maken. Van belang daarbij is dat ook het nieuwe plan meer is dan een optelsom van projecten van de betrokken partners. Juist deze meerwaarde maakt het UCP zo aantrekkelijk.

De Utrechtse Kamer van Koophandel is van mening dat het Utrecht Centrum Project een geweldige impuls betekent voor de stad Utrecht en de wijde omgeving en is om die reden van het begin af aan voorstander van het UCP geweest. Belangrijke onderdelen van het plan zoals de opknapbeurt en uitbreiding van Hoog Catharijne, de bouw van een openbaar vervoer- terminal en een nieuw kantorencomplex en een facelift van de openbare ruimte zijn dringend gewenst gelet op de aantrekkelijkheid en de bereikbaarheid van het Utrechtse centrum. Ook de spin-off van het UCP voor het bedrijfsleven in de regio mag niet worden onderschat. Het zou daarom dramatisch voor Utrecht zijn, als het UCP om wat voor reden dan ook niet doorgaat.

Noot voor redacties