TNO kan hoeveelheid gemodificeerde materiaal bepalen

Datum nieuwsfeit: 07-03-2000
TNO

Perskamer

TNO kan hoeveelheid genetisch gemodificeerde soja en maïs in voeding bepalen -

Inspelen op nieuwe etiketteringsregels EU

7 maart 2000

TNO Voeding in Zeist heeft methodes ontwikkeld om heel precies te kunnen controleren of voedingsmiddelen genetisch gemodificeerde soja- of maïsingrediënten bevatten. Op basis van specifieke DNA-technieken kan nu zowel voor soja als maïs het exacte percentage transgeen DNA worden vastgesteld. Deze kwantificering is niet alleen mogelijk voor de ruwe grondstof, maar eveneens voor diverse daarvan afgeleide ingrediënten. Ook in het geval dat deze zijn verwerkt in een voedingsmiddel.
Dit is van belang met het oog op de aanstaande verscherpte EU-regelgeving voor etikettering van voedingsmiddelen.

EU-regels
Per 10 april 2000 wordt de nieuwe Europese regelgeving van kracht die voorschrijft dat voedingsmiddelen die genetisch gemodificeerde soja- of maïsingrediënten bevatten, als zodanig moeten worden geëtiketteerd. Het belangrijkste nieuwe onderdeel van deze Verordening (EG) Nr. 49/2000 van de Commissie, is dat een zogenaamde drempelwaarde van 1% is vastgesteld. Dit betekent dat producenten van voedingsmiddelen die soja- of maïsingrediënten bevatten, die afzonderlijk voor 1% of meer afkomstig zijn van genetisch gemodificeerde soja of maïs, dat op het etiket moeten vermelden.

Additieven en aroma's
De procedures binnen TNO Voeding voor DNA-extractie zijn zodanig aangepast en verbeterd, dat nu ook op betrouwbare wijze sporen van soja- of maïs-DNA in additieven en aroma's kunnen worden aangetoond. Op deze wijze komt TNO Voeding eveneens tegemoet aan een tweede nieuwe Europese verordening (EG nr. 50/2000) die per 10 april a.s. voorschrijft dat deze additieven en aroma's, in het geval dat zij door genetische modificatie verkregen soja of maïs bevatten, als zodanig moeten worden vermeld op het etiket.
Meer informatie:
TNO Voeding