Baan Company wisselt schuld voor vermogen, 40 miljoen dollar

Datum nieuwsfeit: 07-03-2000

BAAN COMPANY

Baan Company Verwerft Aanvangsbedrag Van Usd 40 Miljoen
Baan Company Verwerft Aanvangsbedrag Van Usd 40 Miljoen Aan Nieuw Vermogen Door Wisseling Schuld-Voor-Vermogen

Barneveld, Nederland en Herndon, Virginia. - Baan Company N.V. (Nasdaq: BAANF; Amsterdamse Effectenbeurs: BAAN) heeft vandaag aangekondigd dat overeenstemming is bereikt met bepaalde houders van converteerbare achtergestelde obligaties op minder dan 10 jaar tegen 4,5% (vervaldatum momenteel december 2001), volgens welke USD 40,86 miljoen aan obligaties wordt omgewisseld in gewone aandelen in het bedrijf. Tevens werd aangekondigd dat alle overige houders van obligaties de gelegenheid zullen krijgen hun obligaties op dezelfde economische voorwaarde om te zetten.

Het bedrijf bereikte deze week overeenstemming met een beperkt aantal institutionele investeerders, uit hoofde waarvan Baan een totaal van 6.537.600 algemene aandelen zal uitgeven aan deze investeerders in een onderhandse emissie in ruil voor en tegen een bijdrage in natura van in totaal USD 40,86 miljoen als hoofdsom van de converteerbare achtergestelde obligaties op minder dan 10 jaar plus de op deze obligaties aangegroeide rente. De sluiting van deze inwisseling wordt deze week verwacht. Voorafgaand aan deze transacties stond er USD 190 miljoen aan obligaties uit.

Tegen iedere hoofdsom van USD 1.000 aan obligaties (inclusief aangegroeide rente) die aan Baan wordt geleverd, ontvangen de investeerders 160 gewone aandelen die worden uitgegeven door Baan.

Baan heeft ook aangekondigd dat volgens de voorwaarden van de schriftelijke overeenkomst die betrekking heeft op de obligaties op minder dan 10 jaar alle overige houders van obligaties de gelegenheid krijgen hun obligaties om te zetten volgens dezelfde economische voorwaarden gedurende een speciale conversieperiode van 61 dagen, welke eind maart aanvangt. De conversiekoers van de obligaties op minder dan 10 jaar wordt verminderd tot USD 6,25 per gewoon aandeel. Door deze verlaagde conversieprijs krijgen de houders van deze obligaties het recht hun obligaties om te zetten in gewone aandelen met een factor van 160 gewone aandelen per hoofdsom van USD 1.000 geconverteerde obligaties. Alle procedures met betrekking van de omzetting van obligaties op minder dan 10 jaar anders dan de conversieprijs blijven ongewijzigd en houders van obligaties die niet voor conversie kiezen behouden hun belang in de obligaties. Na afloop van de speciale conversieperiode keert de conversieprijs van de obligaties op minder dan 10 jaar terug naar de oorspronkelijke voorwaarde van USD 22 per gewoon aandeel (wat gelijk staat aan 45,45 gewone aandelen per hoofdsom van USD 1.000 geconverteerde obligaties).

Volgens de Nederlandse GAAP leidt de vandaag aangekondigde wisseling tot een initiële stijging van het eigen vermogen met USD 40,86 miljoen op de balans (met extra te verwachten toename van het eigen vermogen als en wanneer meer houders van obligaties tijdens de speciale conversieperiode gaan inwisselen) en zal deze geen gevolgen hebben voor de winst- en verliesrekening van het bedrijf. Volgens de GAAP van de VS verwacht Baan op de winst- en verliesrekening een kostentoeslag in natura voor de conversie bij te schrijven gedurende het eerste en het tweede kwartaal van 2000 (zowel in verband met de onderhandse emissie die dit weekend werd overeengekomen als met eventuele volgende omzettingen tijdens de speciale conversieperiode). Bij het extra gestorte kapitaal zal Baan (i) als tegenwicht een stijging met hetzelfde bedrag als de omzettingskosten boeken en (ii) de waarde van de nieuw uitgegeven aandelen. Het netto gevolg voor de eigen-vermogen positie van Baan is gelijk volgens zowel de Nederlandse als de Amerikaanse GAAP en komt neer op een initiële toename van USD 40,86 miljoen.

De gewone aandelen die in verband met deze transacties zijn uitgegeven, zijn niet geregistreerd volgens de Amerikaanse U.S. Securities Act van 1933 en mogen niet worden aangeboden of verkocht in de Verenigde Staten zonder registratie of toepasselijke ontheffing van de registratievereisten van deze Wet.

Verklaringen in dit persbericht die de woorden 'meent', 'verwacht', 'voorziet' en dergelijke bevatten zijn vooruitziende verklaringen binnen de betekenis die de Securities Exchange Act van 1934 eraan geeft, zoals geamendeerd, en dragen als zodanig een aantal risico's en onzekerheden in zich die de uitkomsten aanzienlijk kunnen doen wijzigen.

De eigenlijke uitkomsten kunnen derhalve aanzienlijk verschillen van de verwachtingen, schattingen of aannames in of geïmpliceerd door dergelijke verklaringen.

Typische risico's en onzekerheden kunnen worden nageslagen in de openbare archieven van Baan Company bij de U.S. Securities and Exchange Commission (inclusief de meest recente Form 20-F en 6-K)

'Baan' is een geregistreerd handelsmerk van Baan Company, en ieder handelsmerk en iedere naam van een product of dienst die in dit bericht voorkomt met gebruik van de naam 'Baan' is een handelsmerk en/of eigendom van Baan Company. Alle andere namen van bedrijven, producten en diensten kunnen handelsmerken van de betreffende eigenaren zijn.
Website: www.baan.com

Contactpersoon: Peter Kramer van Baan Company, +31-342-428-888, of (pkramer@baan.com); of Steve Fenton van IBA, +44-1780-721433, of (sfenton@iba.co.uk); of George Thompson van Fleishman-Hillard, +1 202-828-9708, of (press@baan.com), beide voor Baan Company

07 mrt 00 09:12