Megakoor zingt The Jerusalem Passion in De Doelen Rotterdam

ST.JERUSALEM PASSION

The Jerusalem Passion in De Doelen

Megakoor brengt The Jerusalem Passion in De Doelen

Liefst 260 koorzangers en 6 solisten zingen binnenkort The Jerusalem Passion van de Australische componist Murray Wylie, in de originele uitvoering. Het Nederlands Promenade Orkest begeleidt met 60 musici dit bijzondere muziekstuk en wordt nog aangevuld met orgel, twee piano,s en combo. Het concert vindt plaats op dinsdag 7 maart in het concertgebouw De Doelen in Rotterdam, aanvang 20.15 uur.

Dirigent Hans Matla ontdekte in 1997 het muziekstuk dat Wylie in de vorige eeuw schreef.
Hoewel de naam doet denken aan een passion, is het in werkelijkheid een modern-klassiek oratorium. In tegenstelling tot de Mattheus Passion, gaat de Jerusalem Passion verder dan alleen het lijdensverhaal van Christus. Het eerste deel volgt Christus op aarde, van Galilea tot aan het kruis. Deel twee gaat over wat daarna komt: het nieuwe en eeuwige Jeruzalem.

Het oratorium heeft de diepe expressie van de klassieke traditie, maar paart die aan de licht-klassieke musicalstijl, die gemakkelijk in het gehoor ligt.

Dirigent Hans Matla kreeg van componist Wylie de unieke rechten op de uitvoering van het stuk in heel Europa. De allereerste uitvoering van het concert, op 20 maart 1999 in Den Haag, werd een groot succes (met 1200 concertgangers was de uitvoering uitverkocht). Publiek en pers reageerden enthousiast. Daarom durft de Stichting Jerusalem Passion Nederland het grote concert in De Doelen aan. De stichting heeft bovendien plannen om binnen afzienbare tijd met de Jerusalem Passion een tournee te maken door binnen- én buitenland. Hiervoor is opnieuw de inschrijving van deelnemers geopend.

Kaarten zijn verkrijgbaar van Nlg. 52,50 eerste rang en Nlg. 42,50 tweede rang
bij de Stichting Jerusalem Passion Nederland: tel.: 015 28 55 829 of
bij de kassa van De Doelen, tel.: 010 217 17 17.

Noot voor de pers:
Voor meer informatie: Irma Nieuwenhuis, productiecoördinator Stichting Jerusalem Passion Nederland (070 387 63 98) of Dick Mak, secretaris Stichting Jerusalem Passion Nederland (015 285 58 29)

01 feb 00 11:01