Brief Zalm (Financien) over G-10 en IC-DC vergaderingen

buza0000.104 brief min fin inzake g-10 en ic-dc vergaderingen
Gemaakt: 9-3-2000 tijd: 10:17

Aan:

De Voorzitter van de Vaste Kamercommissie voor Financiën van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 maart 2000

Onderwerp:

Beantwoording van de mondelinge vraag m.b.t. IMF/FSAP, gesteld tijdens de bespreking van het verslag van de G-10 en IC/DC vergaderingen, d.d.
19-01-2000.

Tijdens de bespreking van het verslag van de Groep van Tien en de IC/DC vergaderingen d.d. 26 en 27 september 1999, in de Vaste Kamercommissies voor Financiën en Buitenlandse zaken, op 19 januari j.l., is de vraag gesteld in welke twaalf landen het zogeheten Financial Sector Assessment Program (FSAP) wordt uitgevoerd. Dit programma is opgezet door het Financial Sector Liaison Committee (FSLC), waarin de staven van de WB en IMF zitting hebben, en is bedoeld om de analyses van financiële stelsels in lidstaten gestructureerder en efficiënter uit te voeren.

In het verslag van G-10 en de IC/DC vergaderingen wordt op p. 12 gerefereerd aan twaalf pilotlanden waar het Financial Sector Assessment Program wordt uitgevoerd. De namen van de twaalf landen waarover wordt gerept, mogen niet openbaar worden gemaakt. Het risico wordt namelijk te groot geacht dat van de uitvoering van een FSAP in een bepaald land een stigmatiserende werking uitgaat. Het is ook niet de intentie om de rapporten van de beoordelingsprogramma's te publiceren. Reden voor deze geheimhouding is dat het beoordelingsprogramma een zeer diepgaande en gedetailleerde analyse van de financiële sector betreft (tot aan de balansen van individuele banken toe), waarvan het nut staat of valt met de vertrouwelijkheid van het programma.

Ik hoop u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd.

DE MINISTER VAN FINANCIEN