CMG ontwikkelt communicatie-oplossing luchtverkeersleiding

Datum nieuwsfeit: 08-03-2000

CMG ontwikkelt geavanceerde communicatie-oplossing voor luchtverkeersleidingssystemen

Amstelveen, 8 maart 2000 - Tijdens de vakbeurs Air Traffic Control 2000 in Maastricht heeft CMG bekendgemaakt, dat het bedrijf werkt aan de ontwikkeling van een geavanceerde communicatie-oplossing voor luchtverkeersleidingssystemen. CMG's oplossing, AirServer genaamd, heeft tot doel de communicatie tussen luchtverkeersleiders en vliegtuigbemanningen te vereenvoudigen en de afhandeling van het vliegverkeer efficiënter en veiliger te doen verlopen. CMG wil een aantal partners uit de luchtvaartsector interesseren voor de verdere ontwikkeling van AirServer.

AirServer is in staat om de beschikbare communicatiebandbreedte beter te benutten met gebruikmaking van bestaande protocollen en standaarden in de luchtvaart, aangevuld met een aantal geavanceerde communicatietechnieken. De komende jaren wordt een verdubbeling van het aantal vliegbewegingen boven Europa verwacht, die de capaciteit van bestaande Air Traffic Control (ATC)
-systemen te boven gaat. Dit kan leiden tot vertragingen en een verhoging van het veiligheidsrisico. CMG verwacht dan ook dat er een grote behoefte zal ontstaan aan systemen die de efficiency van luchtverkeersleidingen verhogen, waarbij de veiligheid gelijk blijft of verbeterd wordt. Een van de mogelijkheden daarvoor is het verminderen van de werklast van de luchtverkeersleiders, door de hoeveelheid spraakcommunicatie te reduceren, bijvoorbeeld door middel van datalink-coördinatie tussen luchtverkeersleidingscentra en tussen de verkeersleiders en vliegtuigbemanning.

Modulaire oplossing
Vanuit het R&D Centre Mission Critical Systems en het Competence Centre ATM ontwikkelt CMG - naast de Air Server - projectmanagementmethodieken op het gebied van Air Traffic Management. AirServer is een integraal platform voor lucht-grond-communicatie dat gebaseerd is op een geavanceerde, modulair opgebouwde communicatieserver en open interfaceprotocollen. Dankzij het modulaire ontwerp kan AirServer worden aangepast aan de behoeften van specifieke organisaties op het terrein van de luchtverkeersleiding. Het AirServer-platform ondersteunt alle bekende services, uiteenlopend van Controller-Pilot Automated Downlink of Airborne Parameters (CPDLC) tot Data Link Flight Information Services (D-FIS).

Dankzij de open communicatieprotocol-interface IDEFIX (Interface DEscription for Flight Information Exchange) die gebaseerd is op de ASTERIX- en OLDI-concepten, is optimale standaardisatie en gegevensuitwisseling mogelijk binnen de lucht-grond-communicatieservices. AirServer reduceert de behoefte aan bandbreedte voor lucht-grond-communicatie via een intelligente communicatiestrategie, die er op is gericht dat alleen informatie van een toestel wordt gevraagd, wanneer deze informatie niet op de grond beschikbaar is. Door een aantal AirServer-systemen via ATN (Aeronautical Telecommunications Network) met elkaar te verbinden, is het mogelijk om flight clearance over de gehele vliegroute te verkrijgen.

AirServer ondersteunt alle veelgebruikte protocollen voor lucht-grond-communicatie (FANS 1, CNS/ATN 1) en link-typen (VDL, MODE S). Voor de interne communicatie wordt gebruik gemaakt van SNMP (Simple Network Management Protocol). Het platform is gebaseerd op standaard hard- en software en wordt ontwikkeld met behulp van geavanceerde (formele) methoden. Deze risico-georiënteerde (Mission Critical Systems) engineering-aanpak en rigoureuze tests garanderen een hoge mate van betrouwbaarheid en beschikbaarheid, en zorgen er tevens voor dat de AirServer gemakkelijk te onderhouden is.

CMG
CMG is een toonaangevende Europese ICT-dienstverlener , die consultancy, systeemontwikkeling en integratie, software-applicaties en informatieverwerking levert. CMG is opgericht in 1964 en is internationaal actief vanuit het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Duitsland, Frankrijk en België. CMG implementeert en ondersteunt applicaties voor klanten over de gehele wereld. Tot de Groep behoort ook CMG Telecommunications. Dit is een wereldwijd opererend bedrijfsonderdeel dat producten levert voor mobiele telecommunicatie , met supportcentra in Europa, Amerika, China en Singapore. De Groep is genoteerd aan de effectenbeurzen van Londen en Amsterdam.

Het bedrijf levert verder kennis, producten en oplossingen aan de financiële sector, handel, transport en industrie, telecommunicatie-, media-, energie- en nutsbedrijven en overheid. Daarnaast geniet CMG bekendheid als een aanbieder van een groeiend aantal services op het gebied van informatieverwerking en andere beheersdiensten, waaronder salarisverwerking, personeels-informatiesystemen, beheer van call centers en netwerken. Meer informatie over CMG kunt u vinden op www.cmg.nl.

Voor meer informatie:
CMG Nederland B.V.contactpersoon: Helen HosmanCorporate Communicatie ManagerTel: 020 - 50 33 000E-mail adres: (helen.hosman@cmg.nl) Monogram Communication Strategies (MCS) BV contactpersoon: Robert de MollTel. 023 - 56 28 208 E-mail adres: (robertdm@monogram.nl)