Nederland bij EK atletiek verstandelijk gehandicapten Zweden

Datum nieuwsfeit: 08-03-2000

NED. BOND VOOR AANGEPAST SPORTEN

Nederland naar EK atletiek verstandelijk gehandicapten Zweden
Bunnik, 6 maart 2000 - Van 10 t/m 13 maart 2000 wordt in het Zweedse Bollnäs het INAS (International Sports Federation for people with mental handicap) Europese indoorkampioen-schap atletiek gehouden. De beste atleten van Europa zullen er strijden om de medailles. Zij die zich hebben geselecteerd voor de nationale atletiek selectie van de NSG (Nederlandse sport-bond voor mensen met een verstande-lijke handicap) en voldoen aan strenge criteria, nemen deel aan dit EK. De Nederlandse ploeg zal op 8 maart a.s. vanaf Schiphol met de SAS vertrekken naar Stockholm (SK 556) en zal vanaf 10 maart meedoen aan de strijd.

De nationale NSG-selectie
De NSG is verantwoordelijk voor de selectie van atleten met een verstandelijke handicap die namens Nederland aan dit EK indoor deel-nemen en hanteert hiervoor strikte selectie-eisen. Zo is er een nationale selectie die regelmatig traint. Om te kunnen deelnemen aan internationale top-sportevenementen worden limieten vastgesteld die liggen op het niveau van het kun-nen behalen van een finaleplaats tijdens het evenement. Het NSG-team bestaat uit de volgende atleten:
Joyce Becker, Spijkenisse, AV Flakkee, 60m, 200m, kogelstoten Christian Prijs, Helmond, HAC, 200m, 400m, 4x 200m estafette Marcel Krikke, Enschede, AC Tion, 200m, 400m, 4 x 200m estafette Regillio Benjamin, Amsterdam, Atos/Stg. Prisma, 60m, 200m, 4 x 200m estafette
Jeroen v.d. Sar, Amsterdam, Atos/Stg. Prisma, 60m, verspringen, 4 x 200m estafette

Het team staat onder leiding van bondscoach Arno Körmeling, assistent bondscoach Laurens Schouten en fysiotherapeut Corine v.d. Wiel.

De volgende sponsors steunen de ploeg: de Lotto, Nike, Runnersworld, KNAU.

NSG

De NSG, Nederlandse sportbond voor mensen met een verstandelijke handicap is een sportbond waarbij 180 clubs zijn aangesloten met ruim15.000 sporters en 5.000 vrijwilligers. De NSG en zijn lidorganisaties hebben zich in de loop der tijd sterk ontwikkeld. Waren het aanvankelijk recreatieve sport- en spelactiviteiten die werden aangeboden, thans kent de NSG een breed scala aan sportactivi-teiten: van recreatieve sport- en spelbeoefening tot internationale topsport. Inmiddels nemen NSG-sporters deel aan zo'n 25 uiteenlopende takken van sport, waaronder binnen- en buitensporten, indivi-duele en teamsporten. Atletiek is één van de takken van sport binnen de NSG die zich in de loop der tijd sterk heeft ontwikkeld. Binnen de NSG wordt atletiek nu beoefend tot en met het internationale top-sportniveau. Dit laatste blijkt onder meer uit het feit dat nu voor het eerst en vijftal atleten deelnemen aan dit Europese indoor kampioenschap.

Voor meer informatie:
Pepita Philipsen-Mooijman, stafmedewerker topsport NSG, 030 - 659 73