FNV roept vrouwen op ongelijke behandeling te melden

Datum nieuwsfeit: 08-03-2000

FNV

FNV ROEPT VROUWEN OP ONGELIJKE BEHANDELING TE MELDEN

Europese campagne: FNV Vrouwen eisen NU gelijk loon voor gelijk(waardig) werk

Ongelijke beloning van vrouwen is een hardnekkig en internationaal fenomeen. Binnen Europa verdienen zij voor hetzelfde werk gemiddeld 27% minder dan mannen. Reden voor de Europese vakbonden om op 8 maart, internationale vrouwendag, te beginnen met een 'Equal Pay Now!'-campagne. Ook in Nederland, waar de Wet Gelijke Behandeling toch al een kwart eeuw van kracht is, is zo'n campagne bittere noodzaak.

Volgens Europees onderzoek heeft Nederland een gemiddelde loonkloof van 31%. Daarmee scoort ons land alleen beter dan Griekenland en Engeland (gemiddelde loonkloof van respectievelijk 32 en 34%). De FNV stelt vanmiddag tijdens haar 8 maart bijeenkomst deze bedroevend slechte positie van Nederland op de ranglijst 'landen met de grootste loonkloof' aan de orde.
Kitty Roozemond, vice-voorzitter FNV: 'De omgekeerde bewijslast, die stelt dat de werkgever moet aantonen dat hij zich niet schuldig maakt aan ongelijk belonen, is een stap in de goede richting. Maar voor veel vrouwen is de stap om maatregelen te nemen tegen hun slechte positie nog te groot. Wij roepen vrouwen dan ook op om zich bij hun bond te melden. Ze hoeven dan niet in hun eentje verdere stappen te ondernemen.'

Ook de bestuurders van de verschillende FNV-bonden zetten vanmiddag hun campagneplannen uiteen. Zo zal de Aob onder andere inzetten op elk jaar een extra periodiek voor herintreedsters, totdat zij de koers van hun oorspronkelijke salarisniveau bereiken. FNV KIEM gaat onderzoek doen naar de grote verschillen in loopbaanperspectieven en naar de sekseneutraliteit van functiewaarderingssystemen. FNV Bondgenoten is voornemens door te gaan met nalevingsacties bij de Commissie Gelijke Behandeling, of bij de rechter, in sectoren waar ongelijke behandeling mogelijk voorkomt. De Bouw- en Houtbond FNV stelt haar vrouwentelefoon open voor vrouwen die ongelijk beloond worden of het vermoeden daarvan hebben.
De vakcentrale, tot slot, gaat onderzoeken hoeveel vrouwen tijdens hun werkzame leven gemiddeld minder verdienen dan mannen. In Engeland bleek dat ruim
f 700.000,- te zijn.

Voor meer informatie: