Aantal bedrijfsfaillissementen Europa met 2 procent gedaald

Datum nieuwsfeit: 08-03-2000
Dun & Bradstreet:

Aantal Europese bedrijfsfaillissementen in 1999 met twee procent gedaald

Rotterdam, 8 maart 2000 - Uit onderzoek van Dun & Bradstreet blijkt dat het aantal Europese faillissementen over heel 1999 met 1,7 procent is afgenomen tot 162.368. Het vierde kwartaal van 1999 viel 1,9 procent lager uit dan n hetzelfde kwartaal van 1998. Dit brengt het totaal aan Europese bedrijfsfaillissementen voor de periode 1990-1999 op meer dan 1,6 miljoen Europese bedrijven die de deuren heeft moeten sluiten. Daarbij dient wel opgemerkt te worden dat het eind van dit decennium een verbetering liet zien.

De sterkste daling deed zich voor in Frankrijk, Italië, Zweden en Nederland, terwijl Groot-Brittannië, Ierland, Noorwegen en Portugal geconfronteerd werden met een toenemend aantal faillissementen. Met een aantal van 48.328 faillissementen in 1999 noteerde Frankrijk zelfs het laagste cijfer sinds 1991. Ten opzichte van 1998 is dit een afname van 8,5 procent. In 1999 gingen in Nederland 2840 bedrijven failliet, wat neerkomt op een afname van 19,3 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

In het Verenigd Koninkrijk daarentegen moesten 43.752 bedrijven de deuren sluiten, een toename van 11,8 procent ten opzichte van 1998. Dit is tevens het hoogste cijfer in vijf jaar. In Duitsland nam het aantal faillissementen in 1999 met 0,4 procent licht toe. Dit is een gevolg van de gematigde economische omstandigheden in de grootste economie van Europa.

Verwachtingen
De sterke terugval van het aantal faillissementen in Frankrijk deed zich voor in een periode dat de industriële sector met problemen kampte. Dun & Bradstreet verwacht voor de rest van dit jaar dat de economische expansie in Frankrijk zal doorzetten, hoewel het aantal investeringen zou kunnen afnemen als gevolg van eventuele renteverhogingen door de Europese Centrale Bank.
Ondanks de lichte toename van het aantal faillissementen in Duitsland is Dun & Bradstreet toch positief over de ontwikkelingen in de rest van dit jaar. Het vertrouwen van de Duitse ondernemers in de economie blijft groot, terwijl mogelijke renteverhogingen de groei waarschijnlijk niet zullen vertragen.

De procentuele toename van het aantal faillissementen in Groot-Brittannië behoort daarentegen tot een van de hoogste van Europa. Dun & Bradstreet verwacht dat de positieve ontwikkeling in de Britse economie pas tegen het einde van dit jaar invloed zal hebben waardoor deze negatieve trend doorbroken zou kunnen worden.

Dun & Bradstreet
Dun & Bradstreet (D&B), onderdeel van de Dun & Bradstreet Corporation, is 's werelds grootste aanbieder van zakelijke krediet-, marketing- en inkoopinformatie, alsmede verlener van incassodiensten. Zusterbedrijf binnen Dun & Bradstreet Corporation is Moody's Investors Service, het marktleidende 'debt rating' bureau en uitgever van financiële informatie voor investeerders. Dun & Bradstreet Corporation heeft haar hoofdkantoor in Murray Hill, New Jersey, en telt 11.500 medewerkers in 37 landen. Het bedrijf behaalde in 1999 een omzet van 1,97 miljard dollar. In de Benelux heeft Dun & Bradstreet vestigingen in Brussel, Rotterdam en Almelo. Aanvullende informatie over Dun & Bradstreet is beschikbaar op: www.dbnederland.com.

Dun & Bradstreet Nederland b.v., contactpersoon: Wilfred van Wel, tel: 010 400 9603,
E-mail (welw@dnb.com) of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, contactpersoon: Anneke de Kort,
tel: 023 562 82 08, E-mail (anneke@monogram.nl)