Uitzendkrachten tellen mee in banden- en wielenbranche

Datum nieuwsfeit: 08-03-2000

FNV BONDGENOTEN

Uitzendkrachten tellen mee in banden- en wielenbranche
Vanmiddag hebben de vakbonden en de werkgevers in de banden- en wielenbranche overeenstemming bereikt over een principeakkoord voor een nieuwe cao. Uniek is dat dit de allereerste landelijke cao is, waarin ook voor de uitzendkrachten de cao geldt op de punten lonen en vergoedingen, bedrijfstakfondsen en ordenende regelingen zoals bijvoorbeeld de werktijdenregeling.

' Het dreigde even mis te gaan, toen wij vorige maand tijdens de vijfde onderhandelingsronde het CAO-overleg plots moesten onderbreken', vertelt Jan Franken (Bestuurder FNV Bondgenoten). 'In vergelijking met de reeds afgesloten cao's in de groothandelssector, was het loonbod van de werkgevers onacceptabel laag. Het schip dreigde met de haven in zicht toch nog te stranden. Gelukkig zijn wij vanmiddag uit de impasse geraakt en hebben wij voor met name de uitzendkrachten een unieke overeenstemming bereikt', vat Jan Franken bondig samen.

Financieel
Het personeel krijgt een loonsverhoging van 3,5% voor de periode van 21 maanden, ingaande op 1 mei 2000, en per 1 januari 2001 nog eens 2,3%.

Uitzendkrachten
Ook zijn er afspraken gemaakt om uitzendkrachten verder onder de CAO-afspraken van de sector te brengen. Omdat de bonden geen concurrentie op arbeidsvoorwaarden willen tussen vaste krachten en uitzendkrachten, is afgesproken dat voor de meeste uitzendkrachten de CAO gaat gelden op de punten lonen en vergoedingen, bedrijfstakfondsen en ordenende regelingen.

Andere maatregelen
In het totale pakket aan afspraken zitten een aantal duidelijke verbeteringen. Werknemers kunnen tijd sparen om op een later tijdstip langere tijd vrij te zijn. De individuele werknemer kan met zijn werkgever de afspraak maken voor een vierdaagse werkweek. Tevens komt er een consignatieregeling in de CAO; er mag slechts 2 periodes per 4 weken of 9 periodes per 13 weken consignatie gedraaid worden, waarbij de maximale arbeidstijd van12 uur per dag en van 54 uur per week niet overschreden mag worden.

De bonden zullen dit principeakkoord met een positief advies aan de leden voorleggen.

Voor meer informatie:
Jan Franken, Bestuurder Groothandel, telefoon 06 - 51405745 Debby van Soest, Persvoorlichter, telefoon 030 - 2738398

08 mrt 00 15:07