HP ziet belangrijke rol voor Java in e-servicesstrategie

Datum nieuwsfeit: 09-03-2000
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V4.72.3110.3

TESTRESULTATEN EN NIEUWE JAVA-MOGELIJKHEDEN
BEWIJZEN HP'S JAVA-KRACHT

HP ziet belangrijke rol voor Java in zijn e-servicesstrategie

Amstelveen, 9 maart 2000 - Hewlett-Packard presenteert de uitstekende resultaten van de SPEC JVM98 voor Java-applicaties op de HP 9000 N-klasse server en het J-klasse workstation. Daarnaast kondigt HP de levering aan van de nieuwe HP 3D-technologie voor Java en een nieuwebrowser plug-in voor Java voor het HP-UX-platform.

De SPEC JVM98 benchmark meet de snelheid en efficiëntie van een Java Virtual Machine (JVM). De tweeweg 440 MHz N-klasse server met 1024 MB RAM behaalde een SPEC JVM98-resultaat van 49,1. Het tweeweg 440 MHz J-klasse J5000 workstation, ook met 1024 MB RAM, presteerde zelfs nog beter met een score van 35,5. Deze resultaten bewijzen dat HP's oplossing voor deze Java-platforms, zowel op een server als op een werkstation, beter presteert dan vergelijkbare machines met UNIX.

HP onderkent de voordelen van Java-technologie: logische mobiliteit en onderlinge samenwerking tussen en binnen heterogene omgevingen. Daarom zal Java een belangrijke rol spelen in HP's strategie en visie op e-services. HP biedt ook nu weer twee nieuwe mogelijkheden voor Java onder HP-UX.

* Java3D is een HP 3D-technologie voor het Java-platform, een HP-UX-implementatie van Java3D-technologie. Hiermee kunnen 3D-applicaties op de technische werkstations van HP worden ontwikkeld en toegepast. Java3D is een 'scene-graph'-gebaseerde 3D Application Programming Interface (API) waarmee gebruikers complexe high-performance 3D-applicaties kunnen ontwikkelen, en tegelijkertijd kunnen beschikken over de 'write once, run anywhere'-vrijheid van Java. Aangezien Java3D platformonafhankelijk is, kan de gebruiker voor een breed scala 3D-hardware 3D-applicaties ontwikkelen, zoals Mechanical Design Automation (MDA) en wetenschappelijke visualisatietools.

* De HP browser plug-in voor Java is de eerste Java 1.2.2 plug-in voor browsers in een HP-UX omgeving. Deze plug-in biedt gebruikers de nieuwste functionaliteit voor Java-applicaties en -applets onder HP-UX.

HP zal als eerste Java-licentiehouder beginnen met de levering van JVM 1.2.2 en de HotSpot-technologie, een run-time omgeving die de prestaties van Java aanzienlijk verbetert door de stukjes Java-code die het meest worden gebruikt, dynamisch te optimaliseren.

Informatie over Hewlett-Packard is te vinden op: www.hp.nl.

Hewlett-Packard is een toonaangevende leverancier van oplossingen en services voor computing en imaging voor zakelijke gebruikers en thuisgebruikers. De activiteiten van HP zijn gericht op het maximaal benutten van de mogelijkheden van internet voor zijn gebruikers en de verspreiding van elektronische diensten. HP introduceert Agilent Technologies als een onafhankelijk bedrijf medio 2000. Agilent is HP's organisatie voor de productie en verkoop van test-en-meetapparatuur, halfgeleiders, medische systemen en apparatuur voor chemische analyses. Agilent is marktleider in verschillende marktsegmenten

HP heeft 85.400 werknemers in dienst en behaalde in 1999 een omzet van circa 42,4 miljard dollar. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. De omzet van Hewlett-Packard Nederland bedroeg in 1999 ruim 2 miljard gulden. De omzet van Agilent Technologies in Nederland bedroeg in 1999 circa 175 miljoen gulden.

Noot voor redacties