Actie bij Coca Cola voor hergebruik plastic flessen

Datum nieuwsfeit: 09-03-2000

Gezamenlijk persbericht van Milieudefensie en Stichting Natuur en Milieu

“Geen vuilnisbelt, maar statiegeld!”

Actie bij Coca Cola voor hergebruik plastic flessen

Amsterdam/Schiedam, 9 maart 2000, 12.00 uur -- Milieudefensie en Stichting Natuur en Milieu brengen vandaag duizenden plastic wegwerpflessen van Coca Cola terug naar het hoofdkantoor in Schiedam. Tientallen actievoerders hebben steekkarren met lege halve liter wegwerpflessen bij het Nederlandse hoofdkantoor naar binnen gereden om ze bij de directie af te leveren. Klimmers van Milieudefensie en Stichting Natuur en Milieu hebben een spandoek aan de gevel bevestigd met de tekst: “Geen vuilnisbelt, maar statiegeld!” Coca Cola veroorzaakt met zijn wegwerpfles ruim vier miljoen kilo plasticafval per jaar in ons land en die berg groeit.

De milieuorganisaties willen dat Coca Cola statiegeld heft op haar halve literflessen zodat die worden ingezameld en hergebruikt. Statiegeld op de halve liter zou de Nederlandse samenleving een forse afvalberg besparen en zwerfvuil op straat en in de natuur voorkomen. Dat het kan, is te zien in Noorwegen: statiegeld op halve literflessen is daar al tien jaar de praktijk.

Coca Cola is in Nederland de grootste producent van plastic wegwerpflessen. Vorig jaar verkocht de fabrikant 150 miljoen halve liters frisdrank in wegwerpflessen onder de merknamen Coca Cola, Fanta en Sprite. Deze flessen verdwijnen in de afvalverbrandingsoven, dat leidt tot een enorme verspilling van grondstoffen en de uitstoot van broeikasgas CO2.

Uit LevenCyclusAnalyses (LCA’s) blijkt keer op keer dat hervullen de beste optie voor het milieu is. Na zo’n 25 tot 30 keer hervullen is een plastic fles versleten en kan hij omgesmolten worden tot andere producten. Pas als dat plastic onbruikbaar is geworden kan het alsnog de vuilverbrandingsoven in, uiteraard met zoveel mogelijk terugwinning van energie.

Industrie komt harde afspraken niet na Op dit moment is de verpakkingsindustrie, waaronder Coca Cola, in overleg met het ministerie van Volksgezondheid Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM) over het Verpakkingenconvenant II uit 1997. Daarin beloofde Coca Cola dat ze in 2001 slechts twee procent meer wegwerpflessen zou afzetten. In de tussentijd heeft het concern er echter alles aan gedaan om die belofte te breken. De wegwerpfles van Coca Cola is nu overal te koop, het aandeel wegwerpplastic aan de afvalberg in Nederland neemt toe. Volgens schattingen van de frisdrankindustrie is de verkoop van wegwerpflessen ten opzichte van 1997 met tien procent gestegen. De enorme stijging van het aantal verkooppunten, van bioscoop tot supermarkt, doet vermoeden dat dit getal voor Coca Cola nog wel eens veel hoger zou kunnen zijn.

Terugnemen en hervullen van de halve literfles is een uitstekende oplossing voor verspilling, vervuiling en zwerfvuil, vinden Milieudefensie en Stichting Natuur en Milieu.

Voor meer informatie: Persvoorlichting Milieudefensie: 020 550 73 33 / 06 2959 38 73 (op locatie) Stichting Natuur en Milieu (Marijke Brunt, Philippe Spapens): 030 233 13 28

* Op verzoek faxen wij u achtergrondinformatie toe (2 pagina’s). * Het hoofdkantoor van Coca Cola bevindt zich aan De Brauwweg 66 in Schiedam.