Cap Gemini ondersteunt Suns iFORCE-initiatief

Datum nieuwsfeit: 09-03-2000
Cap Gemini

Dit is pagina: capgemini.nl/nieuws/maart 2000/.....

Parijs

Cap Gemini ondersteunt Suns iFORCE-initiatief

Parijs, 9 maart 2000 - Cap Gemini heeft bekendgemaakt het iFORCETM-initiatief van Sun Microsystems, Inc. te gaan ondersteunen. Dit initiatief is bedoeld om bedrijven het internet-tijdperk binnen te loodsen. Om de ondersteuning te bekrachtigen hebben beide partijen vandaag een 'memorandum of understanding' (MOU) getekend. Zoals elke MOU, is ook deze niet bindend en zal nog verder worden onderhandeld totdat een volledige overeenkomst is bereikt.

Eén van de verplichtingen die zijn vastgelegd in de MOU is het openen door Cap Gemini van zogenoemde 'proof-of-concept'-centra, die klanten ondersteunen bij de overgang naar elektronische bedrijfsvoering. In eerste instantie zal Cap Gemini zich daarbij richten op de telecomsector, de autoindustrie en het verzekeringswezen. Eerdere samenwerking met Sun op de telecommarkt heeft er al toe geleid dat Cap Gemini een aantal 'proof-of-concept'-centra opende, die de technologieën - bedoeld voor toepassingen voor internet en mobiele en vaste telefoonnetwerken - demonsteren van Sun, Java en de iPlanet Ecommerce Solutions.

"Het is onze missie om met behulp van onze opgebouwde internetervaring onze klanten te helpen de beste oplossingen te ontwikkelen om hun e-strategieën ten uitvoer te brengen," zegt Diana Billingham, directeur Technology Alliances bij Cap Gemini Group. "Onze 'proof-of-concept'-centra, in combinatie met onze uitgebreide capaciteiten op het gebied van bedrijfsprocessen, marktonderzoek, analyse en systeemontwerp, leveren ons een stevige basis van waaruit we nieuwe diensten voor bedrijvigheid op het internet kunnen opzetten. Met outsourcing-diensten kunnen we bovendien de internetinitiatieven van onze klanten blijvend ondersteunen."

Bedrijven benaderen Cap Gemini voor een breed scala van specifieke 'dot-com'-behoeften. Daarom biedt het bedrijf een integraal dienstenpakket waarmee klanten hun klantenrelaties, interacties met leveranciers en partners, werknemersrelaties, e-commerce, data, producten en diensten kunnen aanpassen aan e-business. Cap Gemini betitelt deze mogelijkheden als "dot-explore, dot-know, dot-design and dot-enjoy".

Verwacht wordt dat de klanten van zowel Sun als Cap Gemini de vruchten plukken van de door dit initiatief gebundelde ervaring van beide bedrijven op het gebied van advisering, ontwerp, bouw en outsourcing van zeer geavanceerde e-business-oplossingen gericht op cruciale verticale markten.

iFORCE ready centers
Het iFORCE-initiatief van Sun Microsystems omvat het opzetten van een mondiaal netwerk van strategische partners die klanten helpen om 'dot-com'-oplossingen te implementeren. De 'proof-of-concept'-centra van Sun's partners zullen gebruik maken van de 'best practices' van drie kenniscentra van Sun in Menlo Park (VS), Parijs en Tokio. Deze zogeheten 'iFORCE ready centers' zullen als knooppunt fungeren in het mondiale iFORCE-netwerk. De planning en 'best practices' van de drie iFORCE ready centers worden gekoppeld aan de speciale deskundigheid van de partners, die ofwel gericht is op een hele sector ofwel op een specifieke toepassing. Bij de 'proof-of concept'-centra van de partners kunnen klanten hun processen aangaande het plannen, inzetten en beheren van hun internetstrategieën perfectioneren en versnellen. Dat gebeurt aan de hand van een scala aan diensten, waaronder de vervaardiging van architectuurblauwdrukken en een 'proof-of-concept'.
Sun Microsystems
Vanaf het begin, in 1982, heeft een uitzonderlijke visie (The Network Is The ComputerTM) Sun Microsystems, Inc. (Nasdaq: SUNW) voortgedreven naar de positie van toonaangevend leverancier van hardware, software en diensten die het Internet tot een krachtiger medium maken en bedrijven over de hele wereld in staat stellen om hun zakelijke activiteiten ook op het Internet te ontplooien. Sun heeft een jaaromzet van US $13 miljard, is gevestigd in meer dan 170 landen en op het World Wide Web te vinden op www.sun.com.
Cap Gemini Group
De Cap Gemini (CAPP.PA) is één van de leidende Europese dienstverleners in de markt voor management consulting en informatietechnologie. Door 'ideas, people, technology' ontwerpt en levert Cap Gemini strategische verandering en IT-oplossingen, waarmee de Group bedrijfsprocessen van zijn klanten helpt verbeteren. Met 40.000 medewerkers in Europa, de Verenigde Saten en het Verre Oosten en met een omzet van 4,3 miljard euro in 1999, behoort de Cap Gemini Group wereldwijd tot de grootste IT-leveranciers. Meer informatie is te vinden op www.capgemini.com.