Australië is nieuwste bestemming van Chello Broadband

Datum nieuwsfeit: 09-03-2000

Chello

australië is de nieuwste bestemming van chello broadband

chello broadband en de Pay TV-marktleider AUSTAR United Communications brengen samen breedband-internettoegang naar de niet-stedelijke delen van Australië

breedband-internet zal middels MMDS worden geleverd
Amsterdam, 9 maart 2000 - Chello Broadband n.v. (chello), www.chello.com (chello), één van 's werelds leidende aanbieders van breedband-internetdiensten, kondigt vandaag de officiële lancering aan van chello broadband Australia Pty Ltd. chello broadband is actief in Europa, Latijns Amerika en Australië en bekroond als 'Best European Consumer ISP'. chello zal aan de Australische abonnees worden geleverd via het aan chello gelieerde AUSTAR United Communications, de leidende aanbieder van regionale betaaltelevisie in Australië. Het is voor het eerst dat de snelle breedband-internetdiensten van chello buiten Europa beschikbaar worden.

De officiële lancering van chello broadband Australia (chello.com.au) volgt op de lancering, op basis van een commerciële test, van breedband-internettoegang door AUSTAR in Albury NSW, Bendigo in Victoria, en Mackay in Queensland in het eerste gedeelte van dit jaar. AUSTAR zal chello broadband nu gaan verspreiden naar alle gebieden in de regio's en op het platteland van Australië waar het actief is. Het betreft meer dan 2 miljoen huishoudens. De volledige verspreiding zal in de loop van het vierde kwartaal van 2000 zijn voltooid.

De breedband-internetdiensten van chello zullen worden geleverd via MMDS(draadloos) en over de satelliet. AUSTAR zal de voorzieningen volledig installeren, inclusief retourtelefoonlijnen. De diensten zullen uiteindelijk kunnen worden geleverd met tweerichtings-MMDS.

Net als op zijn Europese markten zal chello broadband een rijk aanbod leveren van multimedia- en e-commerce-oplossingen, die alleen met snelle breedband-internettoegang mogelijk zijn. Bij de diensten hoort een concurrerend consumentenpakket waarin service, installatie en een 24-uurs helpdesk zijn opgenomen. In eerste instantie zal dit pakket beschikbaar zijn voor een vast maandbedrag van 65 AUD (41 Euro) met installatiekosten van tussen de 95 en 199 AUD (60-126 Euro). Bestaande klanten van AUSTAR betaaltelevisie komen in aanmerking voor een korting op hun maandelijkse kosten. chello werkt ook met een aantal plaatselijke, nationale en internationale informatie-aanbieders, zodat de abonnees een groot aantal topkwaliteits-multimediakanalen aangeboden krijgen, waaronder nieuws, amusement, communicatie en interactieve spelletjes.

Tot de Australische informatie-aanbieders behoren AAP, voor landelijk nieuws, financieel nieuws en informatie over sport en amusement, ABC voor plattelands- en regionaal nieuws, BBC voor internationaal nieuws, Weather 21 voor plaatselijke en internationale weerberichten, Zdnet voor technologie-nieuws en spelletjes, Trans World International voor sport, K*grind voor amusement, muziek, sport en evenementen, Atom Films voor internationale korte films, Channel voor beelden van speciale evenementen, Cyberhorse voor paardenreninformatie, de virtuele markt en paardenren-uitslagen, Fever TV voor lange animatiefilms, spelletjes en lifestyle-series en Whoopi! voor sport- en technologieprogramma's.

Roger Lynch, president en CEO van chello broadband n.v. zegt: "De lancering van vandaag betekent de eerste uitbreiding van chello broadband buiten het Europese vasteland, en bevestigt dat chello op wereldniveau één van de leidende aanbieders van breedband-internet is. Wij hebben in Europa een belangrijke groei doorgemaakt omdat we een product leveren waarmee de mensen de mogelijkheden van internet ten volle kunnen beleven. De mensen in de niet-stedelijke delen van Australië zullen nu ook de mogelijkheid krijgen die ervaring te delen, eerder zelfs dan de inwoners van de grote steden."

John Porter, CEO van AUSTAR United Communications, vult aan: "chello heeft in Europa zo'n snelle groei doorgemaakt omdat het diensten biedt waar de abonnees van onder de indruk zijn. Wij geloven dat de snelle internetdiensten, in combinatie met de rijke multimedia-inhoud, hier in Australië net zo populair zullen worden. Net als chello, heeft AUSTAR een geweldige groei van zijn abonnees doorgemaakt, nu 380.000 leden groot. We zijn zeer blij dat we deze nu samen met chello de ervaring van breedband-internet kunnen geven. Met de geplande verspreiding van onze diensten zal AUSTAR, nu al marktleider in Australië op het gebied van regionale betaaltelevisie, een volledig geïntegreerd telecommunicatie- en amusementsbedrijf worden."

"De Australiërs behoren tot de actiefste internetters ter wereld. Daarom beseffen wij dat de vraag naar breedband in Australië zeer groot zal zijn," zegt Philip Alexander, directeur van chello broadband australia pty ltd. "Doordat wij op deze markt gaan meespelen zullen de mensen hier in staat zijn internet te beleven zoals ze het nog nooit eerder hebben beleefd, met veel informatie en hoge kwaliteit audio- en video-multimedia die alleen met breedband-aansluitingen geleverd kunnen worden."

Behalve in Australië plant chello broadband australia pty ltd dit jaar zijn volledige pakket diensten te lanceren in Nieuw-Zeeland, in samenwerking met Telstra Saturn Ltd.

Over UnitedGlobalCom
United (NASDAQ "UCOMA") is de grootste aanbieder van breedband-communicatie op het gebied van beeld-, spraak- en dataverkeer buiten de Verenigde Staten. UnitedGlobalCom is actief in 23 landen, bereikt met haar netwerken meer dan 16 miljoen huishoudens en bedrijven en levert beeld- en spraakdiensten aan rond de 8 miljoen klanten. Daarnaast had de telefoontak van het bedrijf per 31 december 1999 meer dan 320.000 telefoonaansluitingen en de snelle-internettak meer dan 120.000 klanten. Tot de belangrijkste werkmaatschappijen van UnitedGlobalCom behoren UPC (51% eigendom), het grootste pan-Europese breedband-communicatiebedrijf, Austar United Communications (75% eigendom), de snelst groeiende satelliet-, kabeltelevisie- en telecommunicatie-aanbieder van Austraal-Azië, en VTR Global Com (100% eigendom), de grootste kabeltelevisie en commerciële telefonie-aanbieder van Chili.

Over chello broadband Australië Pty Ltd.
chello broadband Australia Pty Ltd. is een dochterbedrijf van chello broadband nv dat als één van 's werelds grootste breedband-Internetbedrijven actief is in Europa, Latijns-Amerika en Australië en werd onderscheiden met de Best European Consumer ISP Award. chello is commercieel actief in zeven landen en heeft zijn hoofdkantoor in Amsterdam en lokale vestigingen in Amsterdam, Parijs, Wenen, Hamburg, Brussel, Oslo, Stockholm, Washington DC, Sydney en São Paulo. chello broadband nv is een werkmaatschappij van United Pan-Europe Communications (UPC) . chello levert diensten aan kabelexploitanten en andere breedbandnetwerken, en zet zich in voor 24 uur per dag toegankelijke nieuwe-generatie Internetdiensten en breedbandcontent voor de particuliere en zakelijke abonnee. chello broadband werkt in Australië samen met AUSTAR United CommunicationsTM, een dochterbedrijf van United Globalcom (UGC). De breedbanddistributie zal in Australië per satelliet en in Nieuw-Zeeland per kabel plaatsvinden. Op 31 december 1999 had chello 121.000 abonnees.

Over chello broadband n.v.
chello levert tekst, geluid en video via portals in de eigen taal over de AORTATM, de eigen IP-backbone van chello. De gebruiker kan daardoor tegen minimale kosten beschikken over een eersteklas breedbandige Internet-ervaring. chello werd onlangs onderscheiden als "Best European Consumer ISP" op het ISP Forum '99 te Amsterdam.
chelloTM is een geregistreerd handelsmerk van chello broadband n.v.

Over Austar United Communications
Via zijn drie werkmaatschappijen is Austar United (Australian Stock Exchange "AUN") één van de grootste en snelst groeiende breedband-communicatiebedrijven voor de Australische en Nieuw-Zeelandse markt. AUSTAR Entertainment is de op één na grootste Pay TV aanbieder in Australië, en de grootste die hoofdzakelijk digitale Direct-to-Home-diensten aanbiedt, met meer dan 380.000 abonnees. XYZ Entertainment (een 50/50 joint venture met Foxtel) is een belangrijke programma-aanbieder op de Australische markt, en bezit en/of distribueert Nickelodeon, Discovery, Channel , Arena en The Lifestyle Channel aan meer dan 930.000 abonnees. Telstra Saturn Limited (een 50/50 joint venture met Telstra) beheert het eerste en grootste breedband-telecommunicatiebedrijf in Nieuw-Zeeland, waarmee het een brede mix van kabeltelevisie-, telefonie- en internetdiensten aanbiedt. Austar is een van de eerste bedrijven in Austraal-Azië die breedband-internettoegang aanbieden, en was het eerste dat interactieve televisie lanceerde. Austar United is 75% eigendom van UnitedGlobalCom.

voor meer informatie:

Ross Sampson