Industriële productie in januari iets minder hoog

Datum nieuwsfeit: 09-03-2000

CBS

Industriële productie iets minder hoog
Het volume van de industriële productie is in januari 2000 iets afgenomen. In vergelijking met december 1999 is de productie met 1,7% gedaald. Uit voorlopige cijfers van het CBS blijkt verder dat door de meeste bedrijfstakken binnen de industrie een daling van het productievolume wordt gemeld. Het productieniveau voor de industrie ligt ten opzichte van januari 1999 ongeveer 2% lager. Hierbij moet worden aangetekend dat de industriële productie in januari 1999 op een relatief hoog niveau lag.
In de meeste bedrijfstakken iets lager productieniveau Het niveau van de industriële productie ligt in januari van dit jaar 1,7% lager dan in december 1999. Deze daling doet zich in vrijwel alle onderdelen van de industrie voor. De chemische industrie vormt hierop een uitzondering. In deze bedrijfstak is in januari 2000 een sterke productiegroei waargenomen. Het productievolume lag 5,5% hoger dan in december 1999. Ten opzichte van januari 1999 is een productiegroei van ruim acht procent geboekt.
Voor de komende maanden verwachten de ondernemers in de industrie een toename van de productie. Dit blijkt uit de reeds eerder gepubliceerde uitkomsten van de conjunctuurtest over januari 2000.
Technische toelichting
De productie-index is een samengesteld gewogen volume index van de toegevoegde waarde. De wegingen worden ontleend aan de meest recente Nationale Rekeningen. Voor zover bij de samenstelling van de index gebruik wordt gemaakt van omzetten en of voorraadwaarderingen wordt er rekening gehouden met prijsveranderingen. De bij jaar-op-jaar (januari 2000 ten opzichte van januari 1999) vergelijkingen genoemde percentages zijn gecorrigeerd voor het gemiddeld aantal werkdagen per maand. Bij de berekening van het aantal werkdagen wordt rekening gehouden met het aantal zaterdagen en zondagen in de maand, alsmede met algemeen geldende feestdagen. Bij maand-op-maand (januari 2000 ten opzichte van december 1999) vergelijkingen zijn de gegevens bovendien gecorrigeerd voor seizoeninvloeden. De cijfers hebben een voorlopig karakter. Cijfers over de industriële productie van voorafgaande maanden kunnen zijn aangepast op grond van de meest recente gegevens.

Noot voor redacties