BASF breidt haar activiteiten in Korea verder uit

Datum nieuwsfeit: 09-03-2000

BASF breidt haar activiteiten in Korea verder uit.

BASF zal haar activiteiten in Korea de komende jaren aanzienlijk uitbreiden. Daarmee zet de onderneming haar Azië-strategie voort, die erop is gericht om met regionale presentie dicht in de buurt van de klant te zijn. Ongeveer 400 miljoen euro zal BASF investeren in de bouw en uitbreiding van fabrieken voor de productie van kunststofvoorproducten, fijnchemicaliën en vezelvoorproducten. Deze projecten waren gisteren onderwerp van gesprek tijdens een ontmoeting tussen de Koreaanse President Kim-Dae-Jung en de heren Jürgen Strube en Jürgen Hambracht, leden van de Raad van Bestuur van BASF.

Door de uitbreiding van de productielocaties in Korea (om precies te zijn: in Yosu en Ulsan) snijdt het mes voor BASF aan twee kanten. Enerzijds levert het integreren van fabrieken synergetische voordelen op, anderzijds kan een grote regio zo heel efficiënt met één logistiek concept worden bewerkt. Naar verwachting zal de regio de komende tien jaar een sterk groeiende vraag naar polyurethaan-kunststoffen te zien geven.

Zo is het plan opgevat om in 2003 in Yosu te starten met de bouw van een nieuwe TDI-fabriek met een jaarlijkse capaciteit van 140.000 ton. De capaciteit van de huidige MDI-fabriek zal de komende vier jaar tot 160.000 ton worden vergroot.

In Ulsan zal BASF de productie van polyetherolen vergroten van 12.000 ton naar 30.000 ton. Polyetherolen, MDI en TDI zijn belangrijke grondstoffen voor polyurethaan. Polyurethaan is een veelzijdige kunststof die in de automobiel- en bouwindustrie wordt ingezet, maar ook voor de productie van koelkasten en matrassen.

Eind 1999 is in Ulsan de productie gestart van een nieuwe fabriek die jaarlijks 50.000 ton Butandiol en Tetrahydrofuran zal produceren. Dit product wordt met name gebruikt bij de vervaardiging van elastische vezels. De capaciteit van de PolyTHF-fabriek wordt vergroot van 20.000 ton naar 30.000 ton per jaar. Ook wat PolyTHF betreft heeft BASF nog steeds te maken met een groeiende vraag in Azië.

In het Zuid-Koreaanse Yosu is BASF voornemens om fabrieken te bouwen waar producten gemaakt worden voor de vervaardiging van katalysatoren voor kunststofproductie, antibiotica, pharmaceutische werkstoffen en gewasbeschermingsmiddelen.

In Azië realiseerde BASF in 1998 met ongeveer 1100 medewerkers een omzet van 560 miljoen euro. De in 1998 opgerichte BASF Company Ltd. waarin de gezamenlijke activiteiten van BASF in Korea ondergebracht zijn, heeft vorig jaar door acquisities haar productportfolio weten uit te bouwen en haar marktpositie duidelijk versterkt. Met investeringen van ongeveer 1 miljard Euro is Korea voor BASF één van de belangrijkste landen in Azië.

BNL/09-03-2000

BASF Nederland B.V.