Grafische Cultuurprijs 2000 voor Ada Stroeve

GRAFISCHE CULTUURPRIJS VOOR ADA STROEVE

PERSBERICHT GRAFISCHE CULTUURPRIJS

GRAFISCHE CULTUURPRIJS VOOR ADA STROEVE

De Grafische Cultuurprijs 2000 voor een persoon of organisatie die zich verdienstelijk heeft gemaakt voor de grafische cultuur in Nederland is toegekend aan Ada Stroeve, tot 10 maart a.s. conservator grafische vormgeving van het Stedelijk Museum Amsterdam. De overhandiging van de onderscheiding door prof.dr. Wim Crouwel vindt plaats tijdens Accolade 2000 op 18 april a.s. in de Beurs van Berlage te Amsterdam.

Volgens het juryrapport krijgt Ada Stroeve de prijs voor de bijdrage die zij als conservator van het Stedelijk Museum heeft geleverd aan de promotie van de grafische cultuur en vormgeving. Daarnaast vermeldt het juryrapport haar lidmaatschap van het eerste bestuur van de Stichting Nederlands Archief Grafisch Ontwerpers (NAGO) en haar lidmaatschap van enkele jury's (Festival d'Affiches de Chaumont -
1990, 12th International Poster Biennial - 1997). De basis voor de collectie grafische vormgeving en voor de reputatie van het Stedelijk Museum op dit gebied werd reeds in 1934 gelegd met de oprichting van de afdeling toegepaste kunst. Ada Stroeve is vanaf
1965 betrokken geweest bij en in toenemende mate bepalend voor de uitbouw van de collectie en het tentoonstellingsbeleid op het gebied van de grafische vormgeving. Tentoonstellingen die zij tot stand bracht waren o.a. Tadanori Yokoo - affiches (1974, in samenwerking met Shigeru Watano), Jan Bons (1975), Poolse affiches (1978), GRAPUS (1981), Henrik Tomaszewski affiches en tekeningen (1991), het Poëzieproject (1995 t/m 1997), Ne Pas Plier (1995) en Stenberg Brothers (1998; overgenomen van het MOMA). Tot

1 mei is haar laatste expositie - Franse affiches - te bezichtigen. Daarnaast werden enkele belangrijke archieven aan de collectie toegevoegd (Jan Bons, Otto Treumann).
Haar opleiding op typografisch gebied kreeg Ada Stroeve van Melle en Charles Jongejans aan de Gerrit Rietveld Academie en als volontair bij het MOMA in New York.
De Grafische Cultuurprijs bestaat telkens uit een speciaal ontworpen oorkonde. De prijs wordt (met onregelmatige tussenpozen) toegekend door de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO), het Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen (KVGO), Mega Papier bv en de Grafische Cultuurstichting. De Grafische Cultuurprijs werd eerder uitgereikt aan Frans Spruijt (1989), Koninklijke PTT Nederland (1991), Henk van Stokkom (1993), Randstad Holding nv (1994), de Omroepvereniging VPRO (1997), Pieter Brattinga (1998) en Cor Rosbeek (1999).

NADERE INLICHTINGEN

Cultuurstichting: Alwin van Steijn (020-5435413) BNO: Rob Huisman (020-6244748)

Een foto van Ada Stroeve wordt op verzoek toegezonden.
UITNODIGING ACCOLADE 2000

(Wordt eind maart toegezonden.)

09 mrt 00 15:13