Studiedag: Zelfbeschadiging begrijpelijk maken

Trimbos Instituut

Nieuwsflits

Zelfbeschadiging begrijpelijk maken

Hoe moet de hulpverlening omgaan met mensen die zichzelf lichamelijk beschadigen? Automutilatie wordt gezien als één van de symptomen van een psychische stoornis, maar hulpverleners weten niet hoe met zelfbeschadiging om te gaan en richten hun gevoelens van onmacht op hun cliënt. Bijvoorbeeld door te zeggen: `Als u er niet mee stopt, kunnen wij u ook niet helpen'. Mensen die zichzelf beschadigen gaan gebukt onder schuld- en schaamtegevoelens. Zij praten er liever niet over en verbergen hun wonden voor de buitenwereld. Zij maken zo hun zelfverwonding tot een individueel probleem. Dit terwijl in veel gevallen maatschappelijke problemen als seksueel misbruik en mishandeling aan het gedrag ten grondslag liggen. GGZ-cliënten ervaren de reacties van hulpverleners op zelfbeschadiging doorgaans niet als helpend, maar als bevestiging van de negatieve spiraal waar zij toch al in zitten.

De Riagg Maastricht, de Onderlinge Steungroep Zelfbeschadiging en het Trimbos-instituut werken samen aan een publicatie over zelfbeschadiging. Het project heet `zelfbeschadiging begrijpelijk maken' en behelst de samenstelling van een bundel met ervaringsverhalen. In deze verhalen wordt ingegaan op het achterliggende verhaal, de aard van de zelfbeschadiging, de ervaringen met de hulpverlening en de maatschappelijke reacties. Daarnaast komt het perspectief van hulpverleners aan de orde, worden tips en adviezen aan direct betrokkenen gegeven en biedt de bundel een handleiding aan hulpverleners om het gesprek met cliënten over zelfbeschadiging op gang te brengen. Het project wordt op vrijdag 10 maart 2000 afgerond met een studiedag waar ervaringsdeskundigen en professionals met elkaar in gesprek gaan over zelfbeschadiging. Aan deze dag werken o.a. mee: prof. dr. Marius Romme, Louise Pembroke, Sandra Escher en Wilma Boevink. De toegangsprijs voor professionals bedraagt f 200,-; voor cliënten f 50,- . Voor laatstgenoemden is op aanvraag een gereduceerd tarief mogelijk.

Wilma Boevink (030) 297 11 00

19|99 Nummer 19, december 1999