Aanleg Betuwelijn zorgt voor kaalslag in regio

Datum nieuwsfeit: 10-03-2000

Actiegroepen krijgen meer adviserende rol

Aanleg Betuwelijn zorgt voor kaalslag in regio

ALBLASSERWAARD - Het kan niemand zijn ontgaan dat de aanleg van de Betuwelijn, goederenspoorlijn tussen Rotterdam en het Duitse achterland, voor een kaalslag in de regio zorgt. Met name aan de Parallelweg in Schelluinen staat nog amper een huis overeind. De laatste bewoners maken zich op voor vertrek. Dat meldt de Alblasserwaard Internetkrant

Voor oud-bewoners, die noodgedwongen hun huis moesten verlaten en in conclaaf moesten met de Nederlandse Spoorwegen (NS) over de verkoop van hun bezit, is de afbraak ook emotioneel van betekenis. Velen zien hun voormalig bezit, waarin zij lief en leed deelden, tegen de vlakte gaan. Toch zit slechts een enkeling met problemen, omdat ze voor een redelijk bedrag zijn ‘uitgekocht’.De rij huizen aan de Parallelweg is in zeer korte tijd ontruimd en plat gegooid, is van camping ‘De Kale Hoeve’ te Giessen-Oudekerk geen spoor meer te bekennen en rest daar nog slechts een lege vlakte en moeten bewoners van de recreatiebungalows, die in de weg staan, in ‘De Bilderhof’ te Giessenburg voor eind april de huizen uit zijn. Enkelen zijn er nog altijd in gesprek over de verkoopprijs met de NS. Onderhandelingen
Machines en pijpleidingen, voor vervoer van grondstoffen, rukken langzaam vanuit de polder op. De komende vijf jaar zullen veel inwoners van de Alblasserwaard hinder gaan ondervinden van de aanleg. De aanleg van een tunnel onder het riviertje de Giessen nabij de voormalige camping en het kruisen van de Betuwelijn met de kruising bij Schelluinen en de rijksweg A27 bij Gorinchem zullen infrastructureel letterlijk heel wat voeten in de aarde hebben. Omleidingsroutes zullen aan de orde van de dag zijn. C. Fenijn, woordvoerder namens de zo’n 350 leden tellende actiegroep ‘Schelluinen Spoorloos’ en secretaris van de Vereniging Landelijk Overleg Betuweroute (VLOB) voorspelt ‘onrustige’ tijden. "Je gaat nu echt de gevolgen van de aanleg zien. En dit is het begin nog maar. Ik moest gewoon even slikken, toen ik net over de Parallelweg reed. Tal van mensen zijn overigens nog in onderhandeling over de verkoop van hun onroerendgoed, maar zijn er nog niet uit met de NS. Deze organisatie heeft bovendien de belofte om in onze regio een infocentrum te starten, gedaan op de ledenvergadering van ‘Schelluinen Spoorloos’, nog niet nagekomen. Er is nog niets van terecht gekomen", zegt Fenijn, die de situatie met lede ogen aanziet.
Demonstraties
Er zijn heel wat protesten de afgelopen jaren gevoerd door de actiegroepen en nog loopt een handtekeningenactie om een referendum te krijgen. Dit speelt met name om de route van de noordtak. Via internet (www.geenbetuwelijn.nl) is de lijst te downloaden. Naast boze bewoners zijn ook actiegroepen als ‘Groen Front’ druk doende de aanleg te vertragen. Fenijn zegt wel sympathie voor hen te hebben, maar hun wijze niet te willen steunen. "Wij zullen geen samenwerking met deze groep aangaan, maar hebben uiteraard wel met elkaar contact. Onze actiegroepen kennen een andere manier van werken, maar qua denkbeelden zitten we veelal op een lijn."
De Betuwelijn wordt nu aangelegd. Een weg terug lijkt er niet meer, hoewel Fenijn eigenlijk niet wil opgeven. Fenijn: "Onze acties hebben wel duidelijk wat opgeleverd en we zijn beslist niet voorniets aan het strijden geweest. Ik denk wel dat we uit zijn geprotesteerd. Ondertussen hebben we wel degelijk iets bereikt bijvoorbeeld de ondertunneling van de Giessen, de woningen van achterblijvers op de Parallelweg mochten weg en er komen meer geluidsschermen. Voor de streek is er wel degelijk iets bereikt samen met de gemeente Giessenlanden, waar we beter mee zijn gaan samenwerken."

Adviserende rol
Fenijn geeft toe dat de actiegroepen momenteel op een ‘laag pitje’ draaien en hun rol heel langzaam zien veranderen. "Bij Schelluinen Spoorloos bijvoorbeeld hebben de leden het afgelopen jaar geen contributie hoeven te betalen. Het aantal leden nam door onder meer verhuizingen iets af. Ik zie voor de vereniging toch nog bestaansrecht, omdat we een adviserende rol gaan spelen in de schadeprocedures. Verder wachten we als VLOB op berichten van het Europese Hof, want daar loopt al zo’n vier jaar een procedure. We zijn tegen aanleg en moet dit er dan toch van komen, dan ondergronds. Er ligt een democratisch besluit. We moeten bij het Europese Hof nog zelfs ontvankelijk worden verklaard en daarna volgt pas een inhoudelijk onderzoek. Ik hoop dat het er dit jaar van gaat komen. Ook zijn we constant in contact met de mensen, die betrokken zijn bij de protesten van de Noord- en Zuidtak. Op dit moment kost het mij minder tijd, maar nu komen de plantschade- en onteigeningsprocedures. Opvallend is dat hoe langer de mensen wachten en rekken des te vaker de NS geld te voorschijn ‘tovert’ als genoegdoening."
Onbegrijpelijk
De plantschade (vb. het moeilijk bereiken van je huis-red.)- en nadeelcompensatieregeling (waardevermindering van het onroerendgoed-red.) zijn door NS samengevoegd in een procedure. Fenijn kan zich daarin wel vinden. "Voor de mensen is dit veel beter, maar er is nog weinig ervaring hoe de regeling werkt. Deze procedure kun je zelfs nog starten tien jaar na de aanleg. Mensen die niet vertrekken, maar wel ernstig hinder gaan ondervinden, raad ik aan alle punten voorzien van datum en tijd op te schrijven en straks schadevergoeding te eisen. NS Railinfrabeheer stuurt de eisen door naar een onafhankelijke commissie, die besloten hoorzittingen houden in een min of meer informele sfeer. Alle mensen, die hier komen, willen een financiële schadeloosstelling. Dat is ook het enige wat ze kunnen krijgen", aldus Fenijn. Het nieuws dat staatssecretaris De Vries (Verkeer en Waterstaat) delen van polders, waaronder polders op het tracé van de Betuwelijn in de toekomst onder water wil zetten om de rivier meer ruimte te geven, doet de VLOB-woordvoerder af als ‘belachelijk’. Fenijn: "Dat zou wel het stopzetten van het project Betuwelijn betekenen misschien, maar het is natuurlijk onzinnig. Als je de Betuwelijn op de nu geplande route richting Duitsland wil laten lopen, dan zal je toch andere polders moeten kiezen, waar misschien minder mensen wonen. Dat ‘geintje’ wordt overigens straks nu duurder dan de Betuwelijn, die nu zo’n 9 miljard gaat kosten volgens de voortgangsrapportage. Wij schatten de aanlegkosten op 15 miljard. De aanloopkosten heb ik overigens nog nergens in het rekenplaatje teruggezien. Ik ben bang dat ‘de yoghurt van het veen’ wordt onderschat. Die rekening komt daarna!"