SGI implementeert infrastructuur bij Stork PMT

Datum nieuwsfeit: 10-03-2000
Silicon Graphics in Nederland

SGI - Nederland - Nieuws

SGI implementeert op Turn-Key basis een volledige Unix en NT geintegreerde infrastructuur bij Stork PMT.

Veel bedrijven en organisaties worstelen met de vraag hoe ze hun automatiseringsomgeving zo in kunnen richten dat er een optimaal rendement wordt gehaald uit de investeringen in ICT. Steeds duidelijker wordt daarbij dat ICT-leveranciers door hun klanten worden beoordeeld op de totale oplossing die ze kunnen aanbieden. Zeker, prijs is een belangrijk element, maar het belangrijkste keuzecriterium wordt steeds meer de kwaliteit van de relatie met de leverancier. Meedenken en pro-actief handelen zijn daarbij belangrijk toetsstenen. Rob Janssen, manager Information Technology bij Stork PMT: "Als wereldmarktleider binnen ons marktsegment willen we natuurlijk alle mogelijkheden die ICT ons biedt ook echt optimaal benutten. SGI speelt daarbij als ICT-partner voor ons een belangrijke ondersteunende rol."

Stork PMT is een onderdeel van het wereldwijd opererende Stork concern, dat in het afgelopen boekjaar met haar 22.000 medewerkers goed was voor een winstgevende omzet van ruim vijf miljard gulden. Stork heeft haar activiteiten verdeeld over een vijftal groepen, te weten: Textile Printing, Food Processing, Aerospace, Technical Services en Engineering.
Stork PMT is een van de werkmaatschappijen van de groep Food Processing. Het bedrijf - met een hoofdkantoor in Nederland en vestigingen in de USA en Brazilie - is wereldmarktleider op het gebied van kippenslachtsystemen. Grofweg gezegd is de kans meer dan 50% dat het stuk kippenvlees dat waar ook ter wereld bij de consument op het bord komt, afkomstig is van een leverancier die gebruik maakt van de systemen van Stork PMT.

Voor de bouw van kippenslachtsystemen benut de sterk geautomatiseerde ontwerp- en ontwikkelafdeling van het bedrijf state-of-the-art technologie. Sinds een aantal jaren werkt men bij Stork PMT met de IT infrastructuur van SGI. In deze client-server omgeving nemen de pakketten voor Product Data Management (PDM) en CAD een belangrijke plaats in. Het gaat daarbij om het CAD-pakket Pro/Engineer. Rob Janssen: "Met de overgang naar de SGI-server en werkstations zijn we zo'n vier jaar geleden van het werken met 2D tekeningen overgestapt naar 3D modellen. We hebben PDM goed van de grond kunnen krijgen, waardoor we het beheer en de product- en procesgerelateerde informatie in het totale bedrijf veel beter in de vingers hebben gekregen. Na een periode van drie jaar liepen we echter tegen de grenzen van de technologische mogelijkheden van deze oplossing aan. Logisch dat we dus op zoek gingen naar een nieuwe IT infrastructuur, waarbij we in principe wel bij de systemen van SGI wilden blijven. Dat de NT visual werkstations van SGI juist op dat moment op de mark kwamen, bood ons ook de mogelijkheid dat te doen."

Ingrijpende verandering
Veel bedrijven overwegen de client omgeving om te zetten van het UNIX- naar het NT-platform. Stork PMT stond dus zeker niet alleen in de beslissing om deze belangrijke stap te zetten. Rob Janssen zet de argumenten van zijn bedrijf voor deze ingrijpende verandering op een rijtje. "Een aanzienlijke performanceverbetering vormde voor onze organisatie natuurlijk het meest wezenlijke motief. Door de sterk toegenomen complexiteit van onze producten was de druk van het PDM pakket op onze systemen te groot geworden. Door de overstap naar NT zijn wachttijden voor onze engineers bij het gebruik van dit voor onze bedrijfsvoering zeer belangrijke pakket sterk gereduceerd. Maar er waren natuurlijk meer motieven. De meeste CAD-applicaties draaien op NT en nieuwe versies van deze pakketten en nieuwe applicaties zullen dus zeker van dat platform gebruik maken. Een ander belangrijk argument voor NT was dat de integratie met andere pakketten binnen het bedrijf - denk bijvoorbeeld aan Office en E-mail - veel gemakkelijker wordt."

Stork PMT heeft gekozen voor de op NT gebaseerde visual workstations van SGI - de Silicon Graphics 540 - maar de server van SGI blijft op het UNIX platform draaien. Rob Janssen legt uit waarom. "De UNIX server geeft ons in combinatie met de Oracle database een meer stabiele omgeving met betere en betrouwbare groeimogelijkheden. Bovendien kan de server op dit platform beter meerdere taken tegelijkertijd aan."

De geïntegreerde oplossing van SGI bestaat uit een Origin2000 server en een mixed omgeving van UNIX- en NT-werkstations. Bovendien maken PC-clients vanuit het totale fabricageproces bij Stork PMT gebruik van één en dezelfde server voor fileserving (Samba) en een databaseserver. De zeer bedrijfskritische data waar het bedrijf in de afgelopen jaren mee heeft gewerkt, zijn gemigreerd naar de Origin2000 omgeving. Rob Janssen: " Eigenlijk heeft SGI Professional Services samen met Stork PMT in twee maanden tijd - zonder dat onze werkomgeving daarbij werd verstoord - op turn-key basis een volledig nieuwe IT-infrastructuur in de bestaande omgeving geïmplementeerd. Een fraaie prestatie."

Aanspreekpunt
Een bijzonder punt van aandacht bij het besluitvormingsproces vormde het beheer van de werkstations. Op verzoek van Stork PMT heeft SGI Professional Services een onderzoek uitgevoerd naar het beheer van de systemen in een NT- en in een UNIX-omgeving. Uit deze analyse kwam naar voren dat als de NT-systemen optimaal werden ingericht het beheer qua inzet en tijd van de IT-afdeling een vergelijkbare inspanning zou vergen. Rob Janssen: "SGI wilde zelf die analyse uitvoeren en ik vind dat tekenend voor het partnership dat er tussen beide bedrijven is ontstaan. Dat is voor ons een belangrijke reden geweest om te kiezen voor SGI. Wij hebben dat bedrijf leren kennen als een meedenkende leverancier, een professionele leverancier die niet wegloopt voor haar verantwoordelijkheid. Wij willen bij deze voor onze bedrijfsvoering vitale processen binnen een heldere structuur werken met één en hetzelfde aanspreekpunt. SGI heeft bewezen dat het die rol kan spelen."

Bedrijfscultuur
Stork PMT heeft in de afgelopen jaren in de markt een duidelijke naam opgebouwd als een innoverend bedrijf, een koploper als 't gaat om de toepassing van de nieuwste engineering technologie. Rob Janssen tot besluit: "Onze sterke positie in de markt is daar voor een belangrijk deel op gebaseerd. Wij nemen echt geen risico's bij het gebruik van nieuwe technologische mogelijkheden. Dat kan Stork PMT zich als wereldwijd marktleider domweg niet veroorloven. Maar we proberen altijd wel zo snel mogelijk nieuwe ontwikkelingen in te passen en op een verantwoorde wijze te benutten. Dat innovatieve karakter zie ik ook terug bij SGI. Ook daar is men niet bang om met de nieuwste trends aan de slag te gaan. In die zin sluiten de bedrijfsculturen van beide bedrijven uitstekend op elkaar aan en wellicht verklaart dat ook wel waarom de samenwerking tussen Stork PMT en SGI zo soepel verloopt."

privacy policy | feedback