PvdA: Lokale contacten met Oostenrijk stimuleren

Datum nieuwsfeit: 10-03-2000
Partij van de Arbeid

Lokale contacten met Oostenrijk stimuleren

Brussel, 10 maart 2000 Nederlandse scholen, gemeenten en provincies moeten via e-mail en internet actief contact zoeken met hun tegenhangers in Oostenrijk om extreem-rechts aldaar geen gelegenheid te geven tot stemmingmakerij. Deze oproep wordt gedaan door Max van den Berg, vice-voorzitter van de sociaaldemocratische fractie in het Europees Parlement, na een ontmoeting met Alfred Gusenbauer, de beoogde nieuwe leider van de Oostenrijkse sociaaldemocraten, die gisteren in Brussel deelnam aan een vergadering van de PES-fractie in het Europees Parlement

Door het onderhouden van nauwe contacten met de Oostenrijkse bevolking kan worden tegengegaan dat extreem-rechts via stemmingmakerij de harde aanpak van Oostenrijk door de veertien Europese regeringen kan afdoen als een oneerlijke aanval op de Oostenrijkse burgers. "Tweederde van de Oostenrijkse bevolking heeft niet op de FPÖ gestemd. Door actief in contact te blijven met deze meerderheid tonen wij aan dat wij niet erop uit zijn hen te isoleren maar hen juist willen steunen". Dit, aldus van den Berg, is mijn antwoord op de oproep die president Klestil deze week in Brussel deed om de EU-maatregelen tegen Oostenrijk te verzachten.

"Het moet duidelijk zijn dat wij niet de Oostenrijkse bevolking willen isoleren. Een dialoog uitsluitend op Europees en nationaal niveau is hierbij onvoldoende. Juist regionale en lokale contacten kunnen een belangrijke rol spelen." Deze aanpak krijgt de volle steun van Alfred Gusenbauer, de beoogd opvolger van voormalig kanselier en SPÖ-leider Klima.

Voor informatie: Rose Moers (gsm België 003275 663188)