UPC wijzigt frequenties in Epe, Voorst en Wageningen

Datum nieuwsfeit: 10-03-2000
UPC Nederland

UPC NEDERLAND WIJZIGT RADIO- EN TELEVISEFREQUENTIES IN EPE, VOORST EN WAGENINGEN

Amsterdam, 10 maart 2000 - UPC Nederland voert in Epe, Voorst (beide 28 maart) en Wageningen (30 maart) nieuwe frequenties in voor zowel radio als televisie. Radio- en televisiezenders zullen vanaf eind maart op andere frequenties worden doorgegeven. De invoering van de nieuwe frequenties is noodzakelijk om de frequenties in verschillende gemeenten te harmoniseren.

Televisie
De mogelijkheid bestaat dat, als gevolg van de invoering van de nieuwe televisiefrequenties, sommige huishoudens met een oud televisietoestel een aantal televisiezenders niet meer kunnen ontvangen. Deze zenders, waaronder de regionale en lokale omroep, worden namelijk op de zogenaamde S-band geplaatst. De S-band is door sommige televisietoestellen van circa 8-12 jaar oud niet te ontvangen. Televisietoestellen waarop een videorecorder is aangesloten, kunnen de S-band over het algemeen wel ontvangen. Klanten die de S-band zenders niet kunnen ontvangen, kunnen bij UPC gratis een S-band tuner bestellen. Hiervoor wordt een borg van 75 gevraagd. De televisiefrequentiewijziging was oorspronkelijk eind vorig jaar gepland, maar is toen uitgesteld in verband met de levering van S-band tuners. Tegelijkertijd met de wijziging zal het UPC Infokanaal in de drie gemeenten worden geïntroduceerd. In Voorst zullen CNN en Fox 8 worden toegevoegd. Hieraan is geen tariefsverhoging verbonden. Omroep Gelderland zal vanaf 13 maart op zowel de oude als op de nieuwe frequentie uitzenden. Wanneer mensen op de nieuwe frequentie (264 MHz) Omroep Gelderland kunnen ontvangen, hebben zij na de frequentiewijziging geen S-band tuner nodig.

Radio
Het doel van de wijziging van de radiofrequenties is te komen tot één frequentie-indeling voor geheel Gelderland. Het harmoniseren van de radiofrequenties vereenvoudigt het onderhoud, waardoor storingen sneller en gemakkelijker kunnen worden verholpen. Bovendien vergroot het de beheersbaarheid. De nieuwe indeling van de radiofrequenties biedt voldoende flexibiliteit voor het doorgeven van eventuele nieuwe diensten in de toekomst. Op deze manier kan UPC optimaal gebruik maken van de beschikbare kanalen om haar klanten een volledig pakket aan te kunnen bieden. Bij de samenstelling van het pakket is het advies van de Programmaraden van Gelderland opgevolgd. UPC streeft naar het behoud van alle zenders en zal in de meeste regio's extra radiozenders toevoegen aan het bestaande radiopakket. In Wageningen zal echter het achtergrondgeluid van Nederland 1, 2 en 3 niet langer via de radio te ontvangen zijn. Ook de toevoeging van de radiozenders zal geen tariefsverhoging met zich meebrengen.

Brief
UPC Nederland informeert al haar klanten per brief, samen met een overzicht van de nieuwe frequenties. Daarnaast brengt UPC Nederland haar klanten via advertenties in huis-aan-huisbladen op de hoogte van de wijzigingen. Ook via de kabelkrant en teletekst van TV Gelderland licht UPC Nederland de wijzigingen toe. Voor vragen kunnen klanten terecht bij een speciaal, gratis, informatienummer: 0800 023 12 54.