Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Website Keurmerkinstituut biedt etiketten, labels catalogus

Persbericht, maart 2000

Keurmerkinstituut verduidelijkt etiket

Catalogus van etiket-informatie, labels en classificaties op het Internet

Bij aankoop van producten verdrinkt de consument vaak in een stortvloed van informatie. Reclamekreten, claims, symbolen, ingrediëntendeclaraties, labels, informatieve etikettering, classificaties etc. Veel van die informatie is verwarrend en nietszeggend. Een deel is echter nuttig en kan goed van pas komen bij aankoop. Bijvoorbeeld het sterrensysteem voor hotels, de energiewijzer voor huishoudelijke apparaten, en de was- en strijksymbolen voor textiel. Het Keurmerkinstituut heeft een catalogus van dergelijke etiketten, labels en classificaties op zijn website (www.keurmerk.nl) gezet om consumenten te helpen bij de aankoop. Een jaar geleden plaatste het Keurmerkinstituut al een catalogus van keurmerken op zijn website.
Productinformatie bij aankoop of boeking kan in drie hoofdvormen worden ingedeeld.

- reclameteksten en claims;

- informatieve etiketten, labels en classificaties;
- keurmerken en erkenningsregelingen

Reclameteksten en claims zoals: “vernieuwd, dermo-neutraal, rolstoeltoegankelijk, voor intensief gebruik, ecocamping, energiezuinig, hoogrendement, topmanege, veilig voor handen, niet bijtend, niet giftig..... etc”, zijn als aankoopinformatie nietszeggend. Vooral zolang ze niet op waarheid getoetst zijn, of onderdeel vormen van een onafhankelijk informatiesysteem.

Informatieve etiketten, labels en classificaties zijn een poging tot ordening, evenals keurmerken en erkenningsregelingen. Voor de consument is het daarbij van belang wie verantwoordelijk is voor het systeem en wat het systeem inhoudt.

Vorig jaar zette het Keurmerkinstituut al een catalogus van keurmerken en erkenningsregelingen op zijn website, en nu is daar een catalogus van etiketten, labels en classificaties aan toegevoegd. Naast de al genoemde voorbeelden (hotelsterren, energiewijzer, was- en strijksymbolen), vermeldt de catalogus onder andere de gevarensymbolen voor reinigingsmiddelen, de standaardproductinformatie voor tapijten, en de classificatie van kampeer- en bungalowbedrijven. Ook de verwarring rond schoen- en kledingmaten komt aan bod.

Het opschrift van de website van het Keurmerkinstituut is “Onafhankelijke informatie voor consumenten”. Dit komt niet alleen tot uiting in de catalogi van keurmerken, etiketten, labels en classificaties, maar ook in de lijsten van goedgekeurde producten en diensten die op de website staan. Verder bevat de site checklists voor veilige speeltuinen en waterglijbanen, antwoorden op veel gestelde vragen over veiligheid en hygiëne in de kinderopvang, etc.

Het Keurmerkinstituut is een onafhankelijke organisatie die de kwaliteit en veiligheid van producten, diensten en accommodaties voor consumenten wil verbeteren. De middelen om dit doel te bereiken zijn het uitvoeren van inspecties en keuringen, en het verlenen van het keurmerk “Goedgekeurd Keurmerkinstituut”. Het instituut is ook gerechtigd voor diverse productgroepen de keurmerken “Milieukeur” en “Komo Keur” te verlenen, en het kan aan instellingen voor kinderopvang het HKZ-kwaliteitsmerk verlenen Het Keurmerkinstituut is voor al zijn certificatie-activiteiten erkend door de Raad voor Accreditatie. Ook is het erkend door het ministerie van VWS voor het uitvoeren van de wettelijk verplichte typekeuring van speeltoestellen.

Meer informatie: Willem van Weperen, T 020 - 346 00 66 (privé: 070 - 360 42 64)
Keurmerkinstituut, Postbus 9855, 1006 AN Amsterdam.
T 020 - 346 00 66, F 020 - 346 00 55, E (post@keurmerk.nl)

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie