Raad van State: besluitvorming Betuweroute niet herzien

Datum nieuwsfeit: 10-03-2000

Raad van State wijst verzoek af

Besluitvorming Betuweroute hoeft niet herzien

10 maart 1999

De afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft het verzoek afgewezen om haar eerder gedane uitspraak over de Planologische Kernbeslissing (PKB) en het Tracébesluit (TB) van de Betuweroute te herzien.

Dat herzieningsverzoek werd op 13 april 1999 ingediend door de Stichting Duurzame Mobiliteit en toegelicht tijdens een openbare hoorzitting op 11 januari 2000. Daar heeft de stichting op een aantal aspecten feiten en omstandigheden aangedragen die naar haar mening reden waren voor een herziening van Planologische Kernbeslissing (de grondslag van de Betuweroute) en Tracébesluit (gedetailleerde uitwerking van het tracé).

Naar het idee van de stichting waren bij de beargumentering van de aanleg van de Betuweroute willens en wetens achterhaalde prognoses en feiten gebruikt op het gebied van onder meer de ontwikkelingen in het goederenvervoer (binnenvaart); de gevolgen voor het milieu; de Noord- en Zuidtak; de mogelijkheid van benutting van de IJzeren Rijn en de aanlegkosten.

De uitspraak bevestigt dat de juridische besluitvorming rond de aanleg van de Betuweroute zorgvuldig is geweest. De aanleg van de 160 kilometer lange goederenspoorverbinding van de Rotterdamse haven naar de Duitse grens heeft door de behandeling van het herzieningsverzoek geen vertraging opgelopen en is in volle gang.