Nationale Gezondheidstest overweldigend succes

Datum nieuwsfeit: 10-03-2000

DE GEZONDE ZAAK

Nationale Gezondheidstest overweldigend succes!

Datum: 10 maart 2000

Van 28 februari tot en met 10 maart is weer de Nationale Gezondheidstest gehouden. Duizenden Nederlanders ondergingen deze gratis gezondheidstest. Hierbij werd er gekeken naar lenigheid, vetpercentage, conditie, lengte en gewicht. Tevens vulden de deelnemers een uitgebreide vragenlijst in over beroep, bewegingsactiviteiten, leefstijl en dergelijke. Na afloop van de test ontving iedere deelnemer een individueel gezondheidsprofiel, een bewegingsadvies en een presentje.
Net als vorig jaar heeft Johan Cruijff, ambassadeur van De Gezonde Zaak, zich ook dit jaar weer als eerste laten testen. Maar het werkelijke startschot voor de Nationale Gezondheidstest vond plaats op donderdag 23 februari, toen verschillende politici voor de ingang van de Tweede Kamer zijn getest.

Wetenschappelijk onderzoek
De Nationale Gezondheidstest is een jaarlijks terugkerend initiatief van De Gezonde Zaak in samenwerking met TNO Arbeid. De gegevens worden gebruikt voor een grootschalig wetenschappelijk onderzoek. Vragen die daarbij aan de orde komen zijn: Hoe belangrijk vinden mensen bewegen? Welke vormen van bewegen vindt men het aantrekkelijkst? Bewegen werknemers in het MKB meer of minder dan hun collega's in grote bedrijven? Het onderzoek heeft tot doel de Nederlandse bevolking bewust te maken van het belang van beweging en zo een bijdrage te leveren aan vermindering van het ziekteverzuim.
Trainingsmaatjes van Cruijff
Aansluitend op de Nationale Gezondheidstest wordt 'De trainingsmaatjes van Cruijff' georganiseerd, een campagne waarin gedurende een jaar lang 10.000 mensen getest zullen worden. Elke maand staat er een andere beroepsgroep centraal. In de maand maart zijn dat bijvoorbeeld de administratieve beroepen. Bedrijven in de administratieve sector krijgen dan een Gezondheidsdagdeel aangeboden, waarbij een aantal werknemers van het bedrijf gratis getest zullen worden. Aan de hand van deze test wordt een bedrijfsrapportage samengesteld. Hieraan kan men zien hoe het met de fitheid en de gezondheid van de werknemers is gesteld. Tevens zal er tijdens zo'n Gezondheidsdagdeel informatie worden verstrekt over gezondheid en beweging en kan desgewenst voor speciale voeding worden gezorgd.

De Nationale Gezondheidstest wordt mede mogelijk gemaakt door het Nationaal Hartfonds, ArboNed, Tempo-Team, Arbeidsvoorziening, Ohra en Coca-Cola.

10 mrt 00 09:16