Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

In 1 jaar meer dan 100.000 vragen voor Vlaamse Infolijn

Datum nieuwsfeit: 10-03-2000
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
PERSMEDEDELING

VAN HET MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP

10 MAART 2000

In 1 jaar meer dan 100.000 vragen voor Vlaamse Infolijn
De Vlaamse Infolijn, het telefonisch informatieloket van de Vlaamse overheid, heeft tijdens zijn eerste werkingsjaar al meer dan 100.000 vragen te beantwoorden gekregen. Op 10 maart viert de Vlaamse Infolijn zijn eerste verjaardag. In die periode heeft hij niet minder dan 104.698 oproepen ontvangen. Dat is een gemiddelde van 412 oproepen per dag. Het grootste deel - ongeveer driekwart - van die oproepen hield verband met taken en diensten van de Vlaamse overheid. De overige vragen hadden vooral betrekking op andere overheden en sociale organisaties.

De bellers hebben vooral vragen over huisvesting (premies, sociale huisvesting), werkgelegenheid (mogelijkheden tot werkonderbreking, werktijden, loon en bijdragen voor sociale zekerheid, steunmaatregelen inzake werkgelegenheid), de bevoegdheden van regionale en lokale besturen, en over ondernemen (opleidingen, begeleiding, reglementering). De toptien van meest gestelde vragen wordt ook beïnvloed door de actualiteit (vragen over verzekering tegen inkomensverlies, dienstencheques, verkiezingen en millennium,.).

De Vlaamse Infolijn wil voor de burger 'een gids zijn door de Vlaamse overheid'. De Vlaamse Infolijn is het telefonisch onthaal voor vragen van algemene aard, maar ook voor wegwijsvragen of voor eerstelijnsinformatie. Aan de verdere uitbouw van deze eerstelijnsinformatie wordt thans trouwens hard gewerkt.

80 % van de vragen kan meteen beantwoord worden. Weet de Vlaamse Infolijn de beller niet meteen door te verwijzen of te antwoorden, dan wordt het telefoonnummer van de vraagsteller genoteerd. De medewerkers van de Vlaamse Infolijn gaan in zo'n geval op zoek naar de gevraagde informatie, en de vraagsteller wordt nog diezelfde dag teruggebeld.

Een jaar geleden werd de Vlaamse Infolijn opgericht om de burger beter bekend te maken met de Vlaamse overheid. In een eerste fase bestond de belangrijkste taak van de Vlaamse Infolijn erin de burger wegwijs te maken binnen de Vlaamse overheid, om hem zo snel mogelijk met de juiste dienst of persoon in verbinding te brengen. Nu kan men steeds meer voor inhoudelijke informatie over de dienstverlening van de Vlaamse overheid terecht bij de Vlaamse Infolijn, zoals bijv. over veelgevraagde onderwerpen zoals de voorwaarden voor een huisvestingspremies of het opstarten van een eigen zaak.

De Vlaamse Infolijn ondersteunt ook zeer geregeld informatiecampagnes en manifestaties van de Vlaamse overheid, zoals bijv. de Vlaanderendag, Open Museumdag, de Dag van het Park, Hartwerk,. Wie meer informatie of de brochure wil die in het kader van een campagne uitgegeven is, kan daarvoor terecht bij de Vlaamse Infolijn. Ook los van specifieke campagnes kan men overigens heel klantvriendelijk bij de Vlaamse Infolijn terecht om een exemplaar van de voorlichtingsfolders en - brochures van de Vlaamse overheid te bestellen.

Tijdens de verkiezingsnacht van 13 juni leverde het call center van de Vlaamse Infolijn nog een extra inspanning: tot 2 uur 's nachts kon het publiek toen bellen om de recentste uitslagen te horen. Bij de
gemeenteraadsverkiezingen het komende najaar zal de Vlaamse Infolijn trouwens een gelijkaardige dienstverlening aanbieden.

In de toekomst wil de Vlaamse Infolijn zijn voorlichtingsfunctie verder uitdiepen, door nog meer eerstelijnsinformatie te verstrekken en zijn databestand via het Internet te ontsluiten. Het is namelijk de bedoeling dat de Vlaamse Infolijn in de
informatiesamenleving tevens gaat fungeren als een virtueel informatieloket van de Vlaamse overheid.
De Vlaamse Infolijn is bereikbaar elke werkdag van 9 uur tot 19 uur op het gratis telefoonnummer 0800 / 3 02 01.

Vragen om informatie kunnen ook gesteld worden via het mailadres van de Vlaamse Infolijn (infolijn@vlaanderen.be).

Via de website van de Vlaamse Infolijn
(www.vlaanderen.be/infolijn) kunnen burgers zich abonneren op informatie over nieuwe acties en campagnes die ondersteund worden door de Vlaamse Infolijn.
Info : Mireille Van Pollaert, projectleidster Vlaamse Infolijn
tel. (02) 553 55 23
fax (02) 553 56 37
e-mail: (mireille.vanpollaert@coo.vlaanderen.be)

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie