FNV Bondgenoten: principeakkoord Connexxion afgewezen

Datum nieuwsfeit: 10-03-2000

FNV BONDGENOTEN

Principeakkoord Connexxion afgewezen

FNV Bondgenoten heeft van haar leden te horen gekregen dat zij het principeakkoord massaal afwijzen. Vorige maand bereikte de bond met vervoerder Connexxion te Hilversum een principeakkoord over een tweejarige CAO waarin onder meer afspraken waren gemaakt over het terugbrengen van de werkweek naar 38 uur in twee jaar tijd en een loonsverbetering van 3,25% per jaar. Eikelpunt is de regeling met betrekking tot overwerk.

'In deze overwerkregeling staat dat de werknemers de overuren tot 160 uur die zij in de periode van april tot oktober hebben gemaakt, op moeten sparen. Zij krijgen dan wel toeslag, maar krijgen niet de overuren zelf uitbetaald. Deze overuren mogen vervolgens in tijd gecompenseerd worden in de winterperiode( van oktober tot april)', legt FNV Bestuurder Jaap van Zeben uit.

'De werknemers zijn het hier absoluut niet mee eens en hebben onomwonden verteld dat zij tot acties bereid zijn', meldt hij. 'Zij willen de overuren gewoon uitbetaald krijgen, want deze overuren hebben zij hard nodig om hun inkomen op een acceptabel niveau te krijgen en te behouden. De werknemers van Connexxion willen deze regeling dus uit het akkoord hebben. Bij seizoensgebonden werk is het erg moeilijk om overuren terug te geven in tijd zoals dat nu is voorgesteld', licht Jaap van Zeben toe, 'Vandaar dat zij willen dat in plaats van de huidige regeling de keuze wordt opgenomen om deze overuren uitbetaald te krijgen'.

Vandaag is er vanuit FNV Bondgenoten, AbvaKabo FNV en CNV Vervoersbond gezamenlijk een brief naar de directie van het bedrijf Connexion waarin zij melden dat de leden het principeakkoord hebben afgewezen op grond van de overwerkregeling. Binnen 14 dagen willen zij opnieuw bij elkaar komen om het principeakkoord te bespreken.

Onder het CAO-akkoord vallen: Naco Ferry Dienst (Noordzeekanaal), Fast Flying Ferries (Amsterdam - Velzen), Naco Rederij (Enkhuizen - Stavoren) en de Snelboot Urk - Enkhuizen ( alleen onderdeel van de Connexxion-groep). De bedrijven hebben in totaal 120 werknemers.

Meer informatie:
Jaap van Zeben, Bestuurder, telefoon 06 - 51256288