Eerste reactie Ad Melkert op aftreden minister Peper

Partij van de Arbeid

Den Haag, 13 maart 2000

EERSTE REACTIE FRACTIEVOORZITTER AD MELKERT OP HET AFTREDEN VAN MINISTER PEPER

PvdA-fractievoorzitter Ad Melkert heeft groot respect voor de beslissing van Bram Peper om af te treden als minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Zijn vertrek wordt door de PvdA-fractie zeer betreurd. Melkert heeft begrip voor de conclusie van Peper dat voortzetting van zijn ministerschap niet kan samengaan met het in vrijheid reageren op de bevindingen van de Commissie Onderzoek van de Rekening uit de Rotterdamse gemeenteraad. Melkert onderschrijft de overweging van Peper dat een minister van Binnenlandse Zaken met onomstreden gezag moet kunnen fuctioneren en dat hij daarmee het belang van het openbaar bestuur voorop stelt. De PvdA-fractievoorzitter uit zijn bijzondere waardering voor de wijze waarop Bram Peper invulling heeft gegeven aan zijn ministerschap. Hij stelt vast dat het nu in eerste instantie aan de Rotterdamse gemeenteraad toekomt het rapport van de Commissie te beoordelen.