Economische samenwerking Nederland met Montenegro en Bosnië

Senter

13 Mar 2000.

Nederland stimuleert economische samenwerking met Montenegro en Bosnië

De Nederlandse overheid heeft een overeenkomst ondertekend over samenwerking tussen het Montenegrijnse en het Nederlandse bedrijfsleven. De Nederlandse regering wil onder meer via het Programma Samenwerking Oost-Europa (PSO) bijdragen aan de economische ontwikkeling van Montenegro. In 2000 is binnen het PSO NLG 2 miljoen beschikbaar voor Montenegro. Bovendien wordt het voor Bosnië beschikbare PSO-budget dit jaar verhoogd van NLG 4 naar 15 miljoen.

Doel van het PSO is de overgang naar een marktgerichte economie in veertien landen in Midden- en Oost-Europa te bevorderen. Het PSO is mede bedoeld als aanjager van investeringen van Nederlandse bedrijven in de regio. Via demonstratieprojecten van Nederlandse technologie en technische assistentie wordt de ontwikkeling van commerciële activiteiten van Nederlandse bedrijven in bepaalde sectoren bevorderd. De sectoren worden in overleg met de overheid van het betreffende land geselecteerd. Senter Internationaal voert het PSO uit voor het Ministerie van Economische Zaken.

Nederlandse ondernemers die geïnteresseerd zijn in informate over de mogelijkheden van samenwerking in Montenegro of Bosnië, kunnen dit via fax of e-mail kenbaar maken aan Senter Internationaal. U kunt zich richten tot mevrouw C. Mooiweer, fax (070) 361 05 02, e-mail: (c.mooiweer@senter.nl).

Voor meer informatie over de procedure of het PSO in de Balkan, kunt u contact opnemen met mevrouw Karla van Rooijen van Senter Internationaal, telefoon (070) 361 01 44. of internet: www.senter.nl/pso.