CBS: Minder nieuwe woningen in 1999

Datum nieuwsfeit: 14-03-2000

CBS

Minder nieuwe woningen in 1999

Het aantal opgeleverde woningen in 1999 was 13% lager dan in 1998. Het aantal woningen waarvoor een bouwvergunning is verleend was vorig jaar 4% lager dan in 1998. De waarde van de verleende bouwvergunningen is voor zowel de woningbouw als voor bedrijfsgebouwen met 7% gestegen volgens het CBS.

Minder woningen opgeleverd
Het aantal opgeleverde woningen bedroeg in 1999 bijna 79 duizend. Dit is het laagste niveau sinds de beginjaren zestig. Alleen in de provincies Drenthe, Utrecht en Limburg heeft het CBS een stijging waargenomen ten opzichte van 1998.
Daling bouwvergunningen voor woningen
In 1999 is voor ruim 84 duizend woningen een bouwvergunning verleend. Dit is 4% lager dan in 1998. De woningen zijn gemiddeld groter, waardoor de waarde van de verleende bouwvergunningen in 1999 wel is toegenomen. In de provincies Gelderland en Noord-Brabant is een sterke daling geconstateerd in het aantal bouwvergunningen. De provincies Flevoland en Utrecht daarentegen kenden een forse stijging in het aantal vergunningen, aldus het CBS.
Stijging waarde bouwvergunningen
In 1999 bedroeg de waarde van de verleende bouwvergunningen ruim 36 miljard gulden, dit is 7% hoger dan 1998. De waarde van bouwvergunningen voor de woningbouw is 9% gestegen en voor bedrijfsgebouwen 5%. Vooral voor gebouwen in de zakelijke dienstverlening is de waarde met 33% fors gestegen.
Technische toelichting
De waardecijfers over de verleende bouwvergunningen hebben betrekking op bouwwerken (woningen en andere gebouwen) met bouwkosten van 50 000 gulden en meer (excl. BTW en grondkosten), waarvoor door een gemeente een bouwvergunning is verleend. De utiliteitsbouw wordt onderverdeeld in de marktsector en de budgetsector. De marktsector omvat agrarische gebouwen en bedrijfsgebouwen voor de industrie, bouwnijverheid, handel, horeca, vervoer, communicatie en zakelijke dienstverlening. De budgetsector omvat gebouwen voor de overheid, onderwijs, gezondheids- en welzijnszorg en overige dienstverlening (o.a. cultuur, sport en recreatie). Het CBS berekent deze uitkomsten op basis van gemeentelijke opgaven.

Noot voor redacties