Start project Technotalent in Haagse regio

Datum nieuwsfeit: 14-03-2000

Axis Home

Technolabs en mentorstudenten vergroten de instroom met Technotalent

Vanaf dinsdag 14 maart zal het project Technotalent van start gaan. In totaal 19 scholen en onderwijsinstellingen uit de Haagse regio werken samen om ervoor te zorgen dat er tenminste tien procent meer leerlingen kiezen voor een technisch profiel in het voortgezet onderwijs. Tevens wordt er een instroomvergroting beoogd van tenminste tien procent naar technisch vervolgonderwijs te weten mbo, hbo en tu. Technolabs in de klaslokalen en het inzetten van studentmentoren uit het techniekonderwijs zijn hierbij de belangrijkste instrumenten. Het project richt zich ook op de doorstroom van met name allochtone leerlingen naar het technisch vervolgonderwijs.

Technotalent is een regionaal samenwerkingsverband met een keten van onderwijstypen die loopt van primair onderwijs, voortgezet onderwijs (vmbo, havo en vwo), middelbaar en hoger onderwijs naar het wetenschappelijk onderwijs, het bedrijfsleven en de gemeente Den Haag. Hoofddoel: het `techniekminded' maken van sluimerende technotalenten. Dit doet men door bij verschillende scholen Technolabs in te richten en door techniekstudenten uit het mbo, hbo en wetenschappelijk onderwijs in te zetten. Deze mentors begeleiden scholieren in het voortgezet onderwijs bij de uitvoering van opdrachten tijdens technieklessen. In het basisonderwijs wordt met ondersteuning van pabostudenten nadrukkelijk aandacht besteed aan de kerndoelen van techniek.

Axis en ECHO (Expertise Centrum allochtonen Hoger Onderwijs) zullen gezamenlijk één miljoen investeren in dit ketenproject. De gemeente Den Haag en KPN hebben beide het plan opgevat de leeromgeving van Technotalent digitaal te versterken en verder te ontwikkelen, ook buiten het project als zogenaamde virtual community. Zij overleggen samen met Technotalent over de daarvoor benodigde investeringen.

Uitnodiging voor de pers

Voor de pers is gelegenheid om aanwezig te zijn bij de ondertekening van het contract, welke zal plaatsvinden op dinsdag 14 maart aanstaande in de Haagse Hogeschool, Slinger 258, om 16.30 uur. Aansluitend is er de gelegenheid tot vragen stellen aan de studentmentoren.

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met:

Dhr. H.P. Telle, Haagse Hogeschool, sector techniek tel. (070) 445 87 79
Marloes de Bie, ECHO, (030) 239 49 59

Jeroen Gommers (Axis), (015) 219 14 61

Relevante literatuur:

Mieke van der Wenden, "Technologie is bijvoorbeeld de streepjescode in de supermarkt",

Uitleg, nr. 5, 16 februari 2000.

Copyright 1998-2000 Axis, All Rights Reserved.
Meer informatie info@platform-axis.nl