Lucent Technologies neemt DeltaKabel TeleCom over

Datum nieuwsfeit: 14-03-2000
Beste redactie hier een persbericht van DeltaKabel TeleCom en Lucent technologies:

14 maart 2000

Lucent Technologies neemt DeltaKabel TeleCom over

HILVERSUM - Lucent Technologies heeft overeenstemming bereikt met DeltaKabel TeleCom BV in Gouda over een overname van het bedrijf. DeltaKabel is een niet-beursgenoteerde onderneming die zich richt op de ontwikkeling van kabelmodem systemen en IP-telefonieoplossingen voor de Europese markt. De voorwaarden van de transactie zijn niet bekendgemaakt.

DeltaKabel is één van de hoofdleveranciers in Nederland en Europa van zowel proprietary als op standaarden gebaseerde kabelmodems en overige netwerkapparatuur in head-ends en wijkcentra. Naast het hoofdkantoor in Gouda, Nederland, heeft DeltaKabel een verkoop kantoor in Singapore.

Met de overname van DeltaKabel zal Lucent in staat zijn om kabelbedrijven in heel Europa een compleet portfolio van oplossingen voor kabelnetwerken te bieden. Lucent verwacht de overname af te ronden in het kwartaal dat eindigt op 30 juni 2000. De overname zal als gebruikelijk voorgelegd worden aan de daartoe geëigende instanties.

"Deze overname is een onderstreping van onze sterke band met de Europese kabelmarkt. Wij kunnen dankzij de overname van DeltaKabel sneller starten met het leveren van netwerkoplossingen op het gebied van telefonie en hoge-snelheid dataservices via kabelnetwerken", zegt Arie van Leusden, Algemeen directeur Lucent Nederland.

Volgens onderzoekbureau IDC zullen de inkomsten van kabelbedrijven dankzij toepassingen als telefonie en Internet via de kabel in 2003 verdrievoudigd zijn, en groeien naar bijna 10 miljard dollar.

DeltaKabel's producten omvatten kabelmodemsystemen die naast snelle toegang tot het Internet tevens telefonie mogelijk maken. Op de kabelmodems, de bij de klanten thuis of kantoren worden geplaatst, bevinden zich aansluitingen voor zowel computers als standaard telefoons. Het bedrijf ontwikkelt tevens netwerk apparatuur, welke geplaatst wordt in het kabel-tv netwerk (head-end of wijkcentra) van de kabelexploitant. Deze producten zullen Lucent's CableConnect Solutions aanvullen en uitbreiden - een set van geïntegreerde producten en diensten die kabelexploitanten in staat stelt om hun klanten betrouwbare telefonie, video en high-speed data diensten over bestaande kabel-tv netwerken aan te bieden.

DeltaKabel's apparatuur wordt gebruikt door een groot aantal kabelexploitanten in de Benelux, waaronder CAI Westland, Casema, Albrandswaard, Brunssum, Rendo en Telecai Utrecht. Hiernaast heeft DeltaKabel op dit moment in Europa en Azië vijftien proefprojecten lopen voor Internet toegang en op IP gebaseerde telefonie.

"We zijn zeer enthousiast over de toevoeging van DeltaKabel's ervaren team bij onze groep. We willen onze CableConnect Solutions namelijk uit breiden buiten Noord Amerika", aldus Dee Dee Nye, Vice-President en General Manager Cable Solutions bij Lucent Technologies. "Hun uitgebreide kennis van IP technologie, kabelnetwerken en standaarden binnen Europa zijn voor Lucent van onschatbare waarde nu we snel willen inspelen op de mogelijkheden die deze markt ons biedt."

De 60 medewerkers van DeltaKabel zullen toegevoegd worden aan de Cable Solutions Group van de business unit Service Provider Networks van Lucent in Nederland. Zij blijven werken op hun locatie in Gouda.

DeltaKabel werd opgericht in 1973 en leverde aanvankelijk diensten op het gebied van installaties van kabelnetwerken. Begin 1990, toen het Internet meer en meer vorm kreeg en de vraag naar hoge-snelheid toegang steeg, richtte DeltaKabel zich op de ontwikkeling van kabelmodemsystemen en IP-telefonieproducten. "Na de heroriëntatie van DeltaKabel in de jaren negentig waren wij de eersten in Nederland die Internet toegang via de kabel in plaats van de telefoon mogelijk maakten. We wisten dat we voor de uitbreiding van de mogelijkheden van onze mensen en producten samenwerking moesten zoeken met een grotere onderneming met aanvullende producten", zegt dr. A.C.A. Dake, oprichter en directeur van DeltaKabel. "Lucent geeft ons die mogelijkheden. De combinatie van mensen, producten en diensten zal leiden tot meer hoogwaardige oplossingen voor onze klanten. Dit zal resulteren in een eersteklas springplank voor end-to-end oplossingen via de kabel, dat ten goede komt aan de Europese ICT-wereld"

Over Lucent Technologies

Lucent Technologies ontwerpt, bouwt en levert publieke en private netwerken, communicatiesystemen en -software, telefoniesystemen voor zakelijke gebruikers, alsmede micro-elektronicacomponenten voor klanten over de gehele wereld. In totaal werken er 150.000 mensen in 90 landen bij Lucent Technologies, van wie 17.000 in Europa en ruim 3.000 in Nederland. In het boekjaar 1999 behaalde Lucent Technologies een omzet van ruim 38 miljard US dollar. Bell Labs vormt de Research & Development-tak binnen de onderneming (met wereldwijd 24.000 mensen, van wie ruim 1.500 in Nederland). Meer informatie over Lucent vindt u op www.lucent.com.